خلاصة:
بازارگرایی موجب می گردد تا شرکت ها بر جمع آوری مداوم اطلاعات مرتبط با نیازهای مشتریان هدف و توانمندی های رقباء
و کاربرد این اطلاعات در جهت خلق ارزش برتر برای مشتریان» تمرکز یابند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ابعاد بازارگرایی
صادرات بر عملکرد صادرات با تاکید بر نقش تعدیلگری روابط مدیریتی بوده است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی -
توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق» کارکنان بخش صادرات شرکت های سایپاء ایران خوردرو و شرکت های تابعه می
باشند. جهت تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شده که بر اساس آن حجم نمونه ۱۹۱ نفر تعیین شده است.
جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از نمونه های آماری از پرسشنامه استاندارد استفاده شده برای بررسی روایی پرسشنامه
ضریب اعتبار محتوا و برای بررسی پایایی آن آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفته است. از آمار توصیفی برای توصیف
متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای تحقیق و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها در قالب مدل یابی معادلات
ساختاری استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان متغیرهای ایجاد هوشمندی صادرات و نشر هوشمندی بر پاسگخویی
صادرات تاثیر مثبت داشته اندء مغیر پاسخگویی صادرات بر متغیر عملکرد صادرات تاثر مثبت و معنی داری داشته است.
همچنین متغیرهای روابط تجاری و روابط سیاسی روابط بین ایجاد هوشمندی و پاسخگویی صادرات و روابط نشر هوشمندی و
پاسخگویی صادرات را تعدیل می کنند.
Orientation causes companies to continuously collect relevant information on the capabilities needs of target
customers and competitors, and use this information to create superior value for customers, focussed. The aim of
this study was to investigate the effect of export orientation on export performance has been the role of
moderator-casting managing relationships. This study applied research - descriptive. The population of the
employees of the export sector company Saipa, Iran Khvrdrv and their subsidiaries. Cochran used to determine
the sample size upon which a sample of 191 people has been set. A standard questionnaire was used to collect
data. To check the validity content validity and reliability of Cronbach's alpha coefficient was used. Descriptive
statistics were used to describe demographic variables and variables and inferential statistics to test hypotheses in
the form of structural equation modeling was used. The results showed that create intelligent export and
publishing intelligence have a positive impact on exports accountability, accountability Mugheer export a
significant positive impact on export performance has been variable. Trade and political relations as well as
relations between variables, create intelligent and accountability export and dissemination of intelligence and
make adjustments to meet export.
ملخص الجهاز:
بررسي تاثير ابعاد بازارگرايي صادرات بر عملکرد صادرات با تأکيد بر نقش تعديل گري روابط مديريتي بهناز اصغري ١، علي بديع زاده ٢ ١ دانشجوي کارشناسيارشد مديريت بازرگاني، گرايش بين الملل ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين ، قزوين ، ايران ٢ عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين ، گروه مديريت چکيده بازارگرايي موجب مي گردد تا شرکت ها بر جمع آوري مداوم اطلاعات مرتبط با نيازهاي مشتريان هدف و توانمندي هاي رقبا، و کاربرد اين اطلاعات در جهت خلق ارزش برتر براي مشتريان ، تمرکز يابند.
شرکت هايي که همواره نيازها و خواسته هاي مشتريانشان را شناسايي مي کنند، به اين نيازها پاسخ مي دهند و محصولات مناسب ارائه مي دهند و در شناسايي نيازهاي آتي مشتريان توانمندتر هستند، بهتر مي توانند رضايت مشتريان را به دست آورند و جايگاه رقابتيشان را محکم نمايند (کادوگان و همکاران ، ٢٠٠٢) از طرفي افزايش تلاطم محيط صادرات نيز بازارگرا بودن را براي شرکت ها ضروري مي سازد، چرا که تلاطم بازارها، تشديد رقابت و تغييرات سريع تکنولوژيکي، منجر به افزايش نياز شرکت ها به کسب و پاسخ به اطلاعات بازار مي گردد (حسيني،١٣٩٠).
اول اينکه تحقيقات موجود بيشتر تمايل داشته اند تا اثر مستقيم بازارگرايي بر عملکرد صادرات را مورد بررسي قرار دهند که در اين بين نيز نتايج مختلفي گزارش شده است .
Kropp, Lindsay and Shoham 10.
Market orientation, international business relationships and perceived export performance.
Market orientation, international business relationships and perceived export performance.
, (2002) Export Performance and Market Orientation, Journal of Business Research, 55, pp.