خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اشتراک دانش و گرایش به نوآوری سازمانی در دانشگاه تخصصی فناوری های نوین به
روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه این پژوهش شامل کارکنان دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل است
که با روش نمونه گیری تصادفی ۱۳۲ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه
رفتار به اشتراک گذاری دانش بهلول (۱۳۹۲) با ۵ مولفه و ضریب پایایی ۰.۹۰ و همچنین پرسشنامه گرایش به نوآوری سازمانی
با سه بعد تولیدی» فرایندی و اداری که ترکیبی از پرسش نامه های جیمنز - جیمنز و دیگران (۲۰۰۶)» پنیادز (۲۰۰۶)»
پراجگو و سوهل (۲۰۰۶) می باشد. پایایی این پرسشنامه در پژوهش ابیلی و دیگران (۰.۹۱) و چوپانی و دیگران (۰.۸۹)
گزارش شده است. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش آمار توصیفی و همچنین از روش های آمار استباطی مانند
همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از این است که دو متغیر
اشتراک دانش و گرایش به نوآوری سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد و افزایش نگرش به اشتراک دانش, باورهای کنترلی و
رفتار اشتراک دانش باعث افزایش گرایش به نوآوری سازمانی می گردند. تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد که از
بین مولفه های اشتراک دانش بعد رفتار اشتراکیء تمایل به اشتراک دانش و باورهای کنترلی به عنوان متغیرهای پیش بین.
معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون را برای توضیح تغییرات گرایش به نوآوری سازمانی (متغیر ملاک) دارند.
This study examined the relationship between knowledge sharing and organizational innovation orientation at
the University of Technology of new analytical methods have been by random sampling, 132 samples were
selected.
To collect data from two questionnaires knowledge sharing behavior, B. (1392) with 5 components and the
reliability of 0.90 As well as organizational innovation orientation questionnaire with three products, processes
and administrative combination of questionnaires Jimenez-Jimenez letters and others (2006), Pnyadz (2006),
Prajgv and Svhl (2006) Bashd.payayy
The reliability of the questionnaire study, Abel and others (0.91) and shepherds and others (0.89) have been
reported.Data analysis Descriptive statistics and statistical methods such as correlation and regression inferred
step is used.Pearson correlation test results showed that two variables, knowledge sharing and organizational
innovation orientation there is a direct relationship and increase knowledge sharing attitudes, beliefs and
behavior control the sharing of knowledge are increased propensity to organizational innovation. Stepwise
regression analysis showed that among the components of shared knowledge sharing behavior, willingness to
share knowledge and control beliefs as predictors, criteria for entry into the regression equation to explain the
shift in organizational innovation (criterion variable).
ملخص الجهاز:
کانلي و کلاوي ١٧ (٢٠٠١) در تحقيقي به بررسي تأثير عوامل سازماني چون حمايت مديريت ، فرهنگ تعـاملي و فنـاوري هـاي 1 )yun&allyn 2 ) Hejase et al 3 ) Psychological ownership of knowledge 4 ) Need for achievement and self-actualization 5 ) Altruism 6 ) Reputation and status 7 ) Strategic reciprocity 8 ) Reward perception: career advancement / monetary rewards 9 ) Organizational culture: open, communal and learning culture 10 ) Fairness and justice 11 ) Participation in decision making 12 ) Knowledge management structures 13 ) Communication/social interaction climate 14 ) Leadership commitment to knowledge sharing 15 ) Trust 16 ) Islam & Rahman 17 ) Connelly & Kelloway.
بـراي گـردآوري داده هـا از پرسش نامه رفتار به اشتراک گذاري دانش بهلول (١٣٩٢)، استفاده شده است که پنج بعد رفتار بـه اشـتراک گـذاري دانـش را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتايجتي تک گروهي حاکي از اين بوده که متغير رفتار به اشتراک گذاري دانش کارکنان ، با مقدارتي (٣٦/٦)، درجه آزادي ١٣٠ و سطح معناداري (٠/٠٠٠) به طور معناداري بالاتر از حد متوسط بوده است .
نتايجتي تک گروهي حاکي از اين بوده که متغير رفتار به اشتراک گذاري دانش کارکنان ، با مقدارتي (٣٦/٦)، درجه آزادي ١٣٠ و سطح معناداري (٠/٠٠٠) به طور معناداري بالاتر از حد متوسط بوده است .