خلاصة:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ و ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن رﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﻮﻋﻠﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ ﺷﯿﻮه اﻧﺠﺎم ﮐﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن رﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﻮﻋﻠﯽ در ﺳﺎل 1394 ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ 380 ﻧﻔﺮاﺳﺖ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 181 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ ای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮد آوری داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ ﻟﻨﯿﮏ و ﮐﯿﻞ )2005 ( دارای 40 ﮔﻮﯾﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ 22 ﮔﻮﯾﻪ ای ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ )802 /0( ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺿﺮﯾﺐ )0/821( ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. داده ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ دﻟﺴﻮزی و ﻧﻮآوری ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ )0/377( و ﺑﯿﻦ درﺳﺘﮑﺎری و ﻧﻮآوری اداری ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ )0/015( وﺟﻮد داﺷﺖ. ﺑﯿﻦ درﺳﺘﮑﺎری و ﻧﻮآوری اداری، ﺑﯿﻦ دﻟﺴﻮزی و ﻧﻮآوری ﻓﻨﯽ، ﺑﯿﻦ دﻟﺴﻮزی ﻮاوری اداری، ﺑﯿﻦ ﺑﺨﺸﺶ و ﻧﻮآوری اداری راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداروﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ.
The aim of this study is to determine the relationship between moral intelligence and organizational innovation
of official employees of Bu Ali Hospital in Tehran. The research method is applied objectivly, and in terms of
method is descriptive and correlational. The study population included 380 official employees of Bu-Ali
Hospital in 2015. The sample size is 181 people, using Morgan table and stratified random sampling method is
calculated. To gather the data, moral intelligence questionnaire of Lynk and Kiel (2005) is used with 40 items
and 22- item questionnaire of organizational innovation. Content validity and its reliability using Cronbach's
alpha with reliability coefficient (0.802) for questionnaire of organizational innovation and coefficient (0.821)
for moral intelligence questionnaire have been approved. Data was analyzed by SPSS software. Also there was
the highest correlation coefficient (0.377) between compassion and process innovation and the lowest correlation
coefficient (0.015) between honesty and administrative innovation. There was'nt significant relationship between
honesty and administrative innovation, between compassion and technological innovation, between compassion
and administrative innovation, between forgiveness and administrative innovation.
ملخص الجهاز:
نتایج این فرضیه با نتایج رفعتی و همکاران (١٣٩٢) مبنی بر مطلوب نبودن این شاخص در جامعه آماری مورد مطالعه آن پژوهش ، با بخشی از نتایج تحقیق مختاری پور و کاظمی (١٣٨٨) مبنی بر وجود کمترین ارتباط بین دلسوزی و رهبری تیمی ، با بخشی از تحقیق نصرالهی (١٣٩٣) مبنی بر ضعیف بودن شاخص های هوش اخلاقی معلمان جنوب شهر تهران ، با بخشی از تحقیق جرجانی (١٣٩٣ ) مبنی بر تاثیر کم عامل محیطی بر نوآوری، همچنین با تحقیق ولی خانی (١٣٩٠) مبنی بر اولویت پایین بعد دلسوزی در تبیین سرمایه اجتماعی در سازمان ، تحقیق بهرامی (١٣٩١) مبنی بر پایین بودن بعد دلسوزی در کار کنان ، با تحقیق حق دوست (١٣٩٤) مبنی بر وجود کمترین ضریب همبستگی بین فعال بودن و نوآوری، همسویی دارد.
یافته های این فرضیه با نتایج پژوهش رحیمی و همکاران (٢٠١١)، سفی قلی (١٣٩٢)، با بخشی از تحقیق جرجانی (١٣٩٣ ) با تحقیق کرم دخت (١٣٩٠) با تحقیق مقیمی (١٣٨٧)، با تحقیق حق دوست ، (١٣٩٤ )، ترنر و بارلینگ (٢٠٠٢ ) و نگاموک (٢٠١١ ) و بوربا (٢٠٠٥ )، رودنی کلارکن (٢٠٠٩ )، مانالاک (٢٠٠٦ ) مبنی بر ارتباط اخلاق بر کارایی و عملکرد سازمان ، با تحقیق بهرامی (١٣٩١ ) مبنی بر وجود وضعیت خیلی خوب مولفه بخشش ، همسویی دارد به نظر میرسد کارکنان بیمارستان 911 در رابطه با بخشش اشتباهات خود ودیگران بر این باورند که در ارتباط با سایر اعضای جامعه اعم از بیماران ، همکاران و سایرین بر عفو و گذشت برای ارتباط و خدمت بهتر تاکید دارند.
MA student in Social Communication Sciences - Public Relations, Islamic Azad University, Central Tehran Branch Abstract The aim of this study is to determine the relationship between moral intelligence and organizational innovation of official employees of Bu Ali Hospital in Tehran.