خلاصة:
مفاهیم خودپنداره و انگیزه پیشرفت جزء موضوعات اساسی در روانشناسی و نظام آموزشی میباشند. خودپنداره یکی از جنبههای مهم شخصیتی هر فرد و انگیزش یکی از عوامل اصلی دخیل در جریان فرآیند یاددهی –یادگیری است؛ بنابراین ضروری است که دنبال برنامههایی باشیم تا بتوان از آن طریق در بالا بردن خودپنداره و انگیزه پیشرفت آنان تلاش نمود. این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی تاثیر آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجه بر خودپنداره و انگیزش پیشرفت زبان آموزان بپردازد. برای این تحقیق در یک بررسی آزمایشی، از میان 280 دانشآموز و دانشجوی 30-15 ساله شهرستان املش با استفاده از آزمونهای خودپنداره راجرز و انگیزه پیشرفت هرمنس، 160 نفر نمرات پایینی کسب کردند که از میان این افراد 30 نفر به تصادف انتخاب و به دو گروه 15 نفری شامل گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 63 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش زبان انگلیسی قرار گرفتند. سپس برای هر دو گروه مجددا پسآزمون اجرا شد. پس از تحلیل دادهها به کمک آزمونهای آماری t و تحلیل کوواریانس یافتهها حاکی از این بود که در مرحله پسآزمون در دو گروه از نظر متغیرهای خودپنداره و انگیزه پیشرفت (05/ 0>p) تفاوت معناداری دارد. بهعبارتدیگر در گروه آزمایش، خودپنداره بهبود و انگیزش پیشرفت آنها افزایش معناداری پیدا کرد. نتایج نشان داد که آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجه میتواند بر بهبود خودپنداره و افزایش انگیزه پیشرفت افراد موثر باشد.
ملخص الجهاز:
براي اين تحقيق در يک بررسي آزمايشي، از ميان ٢٨٠ دانش آموز و دانشجوي ٣٠-١٥ ساله شهرستان املش با استفاده از آزمون هاي خودپنداره راجرز و انگيزه پيشرفت هرمنس ، ١٦٠ نفر نمرات پاييني کسب کردند که از ميان اين افراد ٣٠ نفر به تصادف انتخاب و به دو گروه ١٥ نفري شامل گروه آزمايش و گروه کنترل تقسيم شدند.
آزمون هاي چند متغيره بر اساس متغيرهاي پژوهش اثر مجذور اتا سطح معناداري فرضيه Df خطا df Fمقدار اثر پيلايي ٠/٩٩٦ 0/996 0/001 27 2 3078/723a لامبداي ويلکز ٠/٠٠٤ 0/996 0/001 27 2 3078/723a اثر هتلينگ ٢٢٨/٠٥٤ 0/996 0/001 27 2 3078/723a بزرگ ترين ريشه روي ٢٢٨/٠٥٤ 0/996 0/001 27 2 3078/723a اثر پيلايي ٠/٢٢٢ 0/222 0/034 27 2 3/844a لامبداي ويلکز ٠/٧٧٨ 0/222 0/034 27 2 3/844a اثر هتلينگ ٠/٢٨٥ 0/222 0/034 27 2 3/844a بزرگ ترين ريشه روي ٠/٢٨٥ 0/222 0/034 27 2 3/844a جدول شماره (٢) نتيجه تحليل را نشان مي دهد، همان گونه که ملاحظه مي شود در قسمت نمونه که شامل دو گروه (آزمايش و کنترل ) مي شود، سطح معني داري آزمون لاندا ٠/٠٣٤ است که مي توان نتيجه گرفت آموزش زبان خارجي در افزايش ميزان انگيزه پيشرفت زبان آموزان تأثير مثبت داشته است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش نشان داد که آموزش زبان انگليسي به عنوان يک زبان خارجه بر خودپنداره و انگيزش پيشرفت زبان آموزان که شامل دانش آموزان و دانشجويان بودند مؤثر است .
Banya & Cheng شيخ الاسلامي و لطيفيان (١٣٨١)، نجار پور استادي (١٣٨٧)، حسن زاده و حسيني (١٣٨٤)، کاوسيان و کديور (١٣٨٤) و نويدي (١٣٨٢) ولي درباره تأثير عاملي چون آموزش زبان دوم روي خودپنداره ، پژوهشي يافت نشد.