خلاصة:
بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های عمده اقتصادی کشور تحت تاثیر سیاست ها و تصمیم گیری های کلان اقتصادی قرار دارد. بخش کشاورزی در تعامل با سایر بخش ها می باشد و به صورت متقابل از دیگر بخش ها تاثیرمی پذیرد. بخش کشاورزی به لحاظ دارا بودن قابلیت ها و ظرفیت های قابل توجه و نقشی که در تامین مواد اولیه برخی صنایع و مواد غذایی مردم دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهمیت این بخش زمانی آشکار می شود که ویژگی های چندگانه این بخش و تاثیری که در تامین توسعه روستایی ایفا می نماید، مد نظر قرار گیرد. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیرگذاری آزادسازی تجاری بر ارزش افزوده بخش کشاورزی در ایران می باشد. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش OLS در دوره زمانی1392- 1360 نشان می دهد. آزاد سازی تجاری تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش افزوده بخش کشاورزی دارد.
Agricultural part is one of the most economic part of the country that is on effected by politics and major
economical decisions of the country.Agricultural part is in proportion with other parts. Agriculture is so
important because of its worth and ability that has in providing human`s food and foodstuffs and also in
providing industries. The importance of this part becomes manifest when the speciality and effects of the
agriculture on the development of villagers is taking into consideration.
In this regard, the main purpose of this paper is to examine the impact of trade liberalization on the value added
of agriculture In Iran. The results of the model estimation are presented by OLS method in the 1360-1392. trade
liberalization has a positive and significant impact on the value added of agriculture.
ملخص الجهاز:
برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد تاثیر سرمایه اجتماعی و سبک رهبری بر یادگیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه امیرکبیر مورد تایید است.
- گل مرادی<FootNote No="82" Text="Golmoradi"/> (2016) تحقیقی با عنوان &quot; اثرات سرمایه اجتماعی و سبک های رهبری در یادگیری سازمانی&quot; انجام داده است.
هدف این تحقیق بررسی سرمایه اجتماعی و سبک رهبری بر یادگیری سازمانی در دانشگاه امیرکبیر می باشد با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیات، پیشنهاداتی ارائه میگردد که به شرح ذیل میباشند: - با توجه به نتایج آزمون فرضیه اول مبنی بر اینکه سرمایه اجتماعی بر یادگیری سازمانی تاثیر دارد، بنابراین مدیران نیاز دارند یک شبکه اجتماعی متمرکز در جهت ارتقای سیستم دانش در بین کارکنان از راه ارائه و اموزش رفتارهای خارج از نقش آنها پرورش دهند، همچنین پیشنهاد میشود در این سازمان با افزایش توانمندیهای کارکنان و همچنین حمایت مدیران ارشد از ایجاد ارتباطات صحیح و مطلوب با ایجاد انگیزاننده هایی جهت تشویق افراد در سازمان برای ایجاد همکاری مناسب مابین بخش های مختلف سازمان و سازمانهای دیگر از جمله عواملی است که توجه به آنها موجبات توسعه سرمایه اجتماعی را در سازمان فراهم میکند.
میزان همبستگی هر یک از متغیرها به ترتیب برابر 50/0، 62/0، 43/0، 31/0، 35/0 و 21/0 درصد است که در سطح آلفای 01/0 معنی داری است؛ به عبارت دیگر می توان گفت که وجود هرکدام از ابعاد سرمایه اجتماعی در دانشگاه و در بین کارکنان منجر به افزایش و ارتقای هویت سازمانی آن ها می شود و تمایل به ایجاد محیط کاری توام با آرامش در دانشگاه افزایش می یابد.