خلاصة:
در اﯾﻦ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﻓﺮاد و آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ آن ﺑﺮرﺳﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ را ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻼﻣﺖ اداری اراﺋﻪ ﮔﺮدد. ﺳﻼﻣﺖ اداری در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ادارات ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺳﺎزی و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﻫﺎی درﺳﺖ و اﺟﺮای ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ ﻣﯽﺷﻮد و اراﺋﻪ ﮐﺎرآﻣﺪ و اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد. ﺳﻼﻣﺖ ﻧﻈﺎم اداری ﻣﻌﻠﻮل ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ اﺻﻼح ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻌﻀﻼت و ﻧﺎﻫﻨﺠﺎرﯾﻬﺎی اﺧﻼﻗﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎرﻓﻊ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻧﻈﺎم ﻫﺎی اداری ﮐﺸﻮرﻣﺎن ﺳﺎﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺗﺎ ﺣﺪی ﺗﻮﺳﻌﻪ ای ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ، ﻧﻮﻋﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ: ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﭼﻮن ﻋﺪم ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﯿﺎن ﻧﺮخ رﺷﺪ ﺗﻮرم و ﻧﺮخ رﺷﺪ ﺣﻘﻮق ﮐﺎرﮐﻨﺎن، اﺣﺴﺎس ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی اﻗﺘﺼﺎدی، ﻋﺪم ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻮازﯾﻦ اﺧﻼﻗﯽ و ﺧﻮﯾﺸﺎوﻧﺪ ﺳﺎﻻری و ﻓﻘﺪان ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم ﻫﺎی ﭘﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺻﺤﯿﺢ و ﮐﺎرآﻣﺪ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻮﺟﻮد و ﻧﺎآﺷﻨﺎﯾﯽ ارﺑﺎب رﺟﻮع ﺑﺎ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اداری و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻮده اﻧﺪ. ﻟﺬا ﺑﺮای رﺷﺪ وﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر ﻻزم اﺳﺖ ﻧﻈﺎم اداری ﮐﺸﻮر از ﺳﻼﻣﺖ ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻻزم ﺟﻬﺖ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻓﺴﺎد و ﺗﺨﻠﻒ و ﺗﻘﻠﺐ، اﺟﺮاﯾﯽ و ﻋﻤﻠﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در ﺻﻮرت داﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﻧﻈﺎم اداری ﺳﺎﻟﻢ اﻫﺪاف ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ.
The document attempts to examine the factors affecting the organizational behavior of individuals and their
pathology, and suggests ways to improve organizational behavior and increase the administrative health.
Administrative health in organizations and departments leads to decision-making and the proper implementation
of policies and provides effective and efficient public services. The health of the administrative system of the
disabled is due to many factors that, if corrected, many of the moral problems and anomalies of the organization
will be eradicated. This study aims to identify the most important factors affecting the health of our
administrative systems. This study is an applied and partly an extension of the purpose, and in terms of its nature,
it is a descriptive and analytical study. The results of this study indicate that: factors such as the disproportion
between the growth rate of inflation and the growth rate of staff salaries, the feeling of economic inequality, the
lack of compliance with ethical standards and relativity, and the lack of monitoring mechanisms and proper
control of organizations and related problems The existing and unfamiliar laws of clients with laws and
regulations have been one of the most important factors affecting administrative and organizational health.
Therefore, for the development and development of the country, it is necessary to have the administrative system
of the country with the necessary health and the necessary strategies for combating any kind of corruption,
violation and fraud, executive and practical activities that will be achieved if there is a healthy administrative
system of long-term goals.
ملخص الجهاز:
(ربیعی و بیگدلی، 1389: 191) فرهنگ سازمانی از طریق کارکردهای اساسی که از آن برخوردار است با تأثیر بر کارکنان میتواند از توان خوبی برای پیشگیری از فساد و افزایش سلامت اداری برخوردار باشد.
فرهنگ سازمانی همچنین از این توان برخوردار است که رفتار و عملکرد کارکنان را در راستای رسالت و اهداف سازمانی قرار دهد (عباسی، جمال پور، 1390: 5 تا 44)؛ بنابراین تأثیر و نقش آفرینی فرهنگ بر ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد قابل توجه است؛ زیرا گسترش ارزشهای مطلوب در نظامهای فرهنگی، بستر و زمینههای ارتقای سلامت اداری را فراهم میسازد.
لذا با افزایش آگاهی عمومی نسبت به هزینههای کلان فساد برای توسعه اقتصادی و سیاسی کشور، بسیج شهروندان و نخبگان میتوان زمینه نظارت شهروندان بر عملکرد سازمان و کارکنان آنها را فراهم ساخت و از این نظارت مردمی در راستای زدودن فساد بهره گرفت؛ اما این کار در مرحله اول، نیازمند مشارکت مردم و تشویق آنها به ارائه اطلاعات و افشاگری در این امر است و در مرحله دوم، نیازمند ساز و کارهای عملیاتی حمایت از مخفی نگهداشتن هویت گزارش دهندگان است (رهبر و دیگران 1381: 132).
در برخی جوامع مردم درجه تحمل بالاتری نسبت به رفتارهای خلاف هنجارها دارند و در نتیجه متخلفان چنین احساس میکنند که علیرغم انحراف از معیارهای قانونی و اساسی باز هم میتوانند به کار خلاف خود ادامه دهند و چنان چه این درجه تحمل به طور غیر معقول و بیرویه بالا رود، میزان فساد در جامعه گسترش یافته و سطح اخلاقیات به پایین میگراید (فتاحی 1380: 24).