خلاصة:
ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﯾﮑﯽ از آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮﺗﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان ﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﻪ ﺿﺮورﺗﯽ اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺑﺤﺮان در ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺣﺎﻻت ﺧﻄﺎ و آﺛﺎر آن، راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻋﻤﻠﯽ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺑﺮوز ﺑﺤﺮان در ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد داده ﺷﻮد. اﯾﻦ ﺑﺮﺧﻮرد ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ، ﮐﻨﺸﯽ اﺳﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﭽﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در آﯾﻨﺪه رخ دﻫﺪ و ﻣﺴﻠﻤﺎ اﻋﻤﺎل اﻗﺪاﻣﺎت اﺻﻼﺣﯽ در ﻣﺮاﺣﻞ اوﻟﯿﻪ، ﻫﺰﯾﻨﻪ و زﻣﺎن ﮐﻤﺘﺮی در ﺑﺮﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺳﻌﻪ ای-ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺪل ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮای ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، اﻗﺪام ﺑﻪ اراﺋﻪ اﻟﮕﻮﯾﯽ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺤﺮان در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺪل ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﺟﻤﻌﯽ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺻﻨﻌﺖ و داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻮرد اﻋﺘﺒﺎر ﺳﻨﺠﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
ملخص الجهاز:
درشرايط امروز،بحران هاو مديريت آنهامسئله ايمهم تلقي ميشودکه ارتباطاتينيزباگردشگريوفعاليت هاي آن دارد وبه نظرميرسدکه صنعت گردشگريبادارابودن ويژگيهاييکه آن راازديگرصنايع جدا ميسازدهمواره آماده پذيرش هرگونه بحران است که اين امرميتوانداحتمال وقوع وميزان بروزبحران دراين صنعت راشدت بخشد.
به اين معناکه درمراحل مختلف وقوع يک بحران ،ميبايست ازاستراتژيوراهبردمتناسب باآن مرحله استفاده کرد.
يک چنين رويکرديراميتوان درصنايع توليدييافت که درآن روش هاي مختلف ومتنوعيدرطول چنددهه برايمقابله بابحران ارائه شده است .
1- Flexible Strategy 2- Normative approach جدول ١: خلاصه مدل هاي ارائه شده مديريت بحران گردشگري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که دربالابيان شد،محدوديت مدل هاوروش هاي فوق دراين است که همگيبااين فرض بناشده اندکه بحران ازطريق پيمودن گام هاي مشخص ومتواليبه وقوع ميپيونددکه با مديريت صحيح ميتوان ازوقوع بحران جلوگيريکرد.
به بيان دقيق تر اين تکنيک ، ابزاريموثر در جهت شناسايي و پيش 1- manufacturing-based approaches 2- Hybrid approaches 3- Failure mode and effects analysis (FMEA) بيني خطاها و يافتن کم هزينه ترين راه حلها به منظور پيشگيري از وقوع بحران ها و حل مشکلات در حال و آينده است (داودپور،صبوري،١٣٩١).
ازآنجاييکه اين تکنيک به قدر کفايت درصنايع توليدموردآزمون قرارگرفته ،به نظرميرسداحتمال موفقيت آن درصنايع خدماتينيزاثبات شده باشد،هرچندکه تحقيقات بسيارمحدوديتاکنون بررويآن انجام شده است (بولينگروهمکاران ،٢٠٠٣).
بحران هاي گردشگري امروزه صنعت گردشگري به عنوان يکي ازمهمترين بخش هاي اقتصادي کشورهاشناخته ميشود.
درواقع طبقه بنديکاراگيانيزوهمکارانش بسيارشبيه طبقه بنديهاي سنتيبه بحران هاي طبيعيو بحران هاي انسان ساخت است که پيشتربه آن اشاره شد.
Crisis Management: A Suggested Typology, Journal of Travel & Tourism Marketing, 19(02/01) Lepp, A.