خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی مروری نمودهای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی براساس باندهای فرکانسی الکتروانسفالوگرافی کمی بود. روش: در این مطالعه، به منظور تعیین تفاوت رویکردهای نظری
نوین در تشخیص و طبقه بندی اختلال نقص توجه/بیش فعالی از روش تحلیلی و تفسیری استفاده شد. یافته ها: تحلیل نظری نشان داد که در یک دهة اخیر، مطالعات متمرکز بر فعالیت مغز افراد مبتلا به
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی رو به گسترش بود ه است و به رغم اینکه دی اس ام- 5 سه فنوتیپ بالینی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شامل مشکلات توجهی، نوع بیش فعالی/ تکانشگری و نوع ترکیبی را
مشخص کرده است، با این حال، یک طبقه بندی طیفی الکتروانسفالوگرافی کمی از جمعیت اختلال نقص توجه/ بیش فعالی پدید آمده است. این طبقه بندی چهار زیرگروه اصلی را دربرمی گیرد: زیرگروه اول (افزایش نابهنجار طیف فرکانسی دلتا-تتا در قسمت مرکز یا سنترال - فرونتال)، زیرگروه دوم (افزایش نابهنجار ریتم تتا در قسمت میانی فرونتال)، زیرگروه سوم (افزایش نابهنجار فعالیت بتا در قسمت فرونتال) و زیرگروه چهارم (فعالیت بسیار زیاد و افراطی آلفا در کانال های فرونتال، مرکزی و پسین). نتیجه گیری: هرچند، شواهد پژوهشی به طور غیرمستقیم، موید این طبقه بندی است، اما تحکیم آن در نظام های تشخیصی نیازمند مطالعات دامنه دار است که در مرور حاضر، تصریح مبانی نظری و عملی این رویکرد، مورد امعان نظر قرار گرفته است.
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common neurodevelopmental diorder and its worldwide frequency at school age is 5%. Impaired symptoms could be persist throughout the lifespan and diagnosed in 65% individuals received ADHD diagnosis in childhood. Both genetic and environmental factors play an important role، leading to alterations of multiple circuits in the brain and creating various pathways to symptoms، different individual deficit profiles and resulting impairments. The Diagnostics and Statistical Handbook for Mental Disorders (DSM-5) defines three ADHD clinical phenotypes: attention difficulties، hyperactivity/impulsivity and the combined subtype. However، many studies have investigated the brain activity in ADHD patients compared with normal ones through electroencephalography so that underlying neurophysiology could be identified and examine the presentations regarding prognosis. Recently، a QEEG spectrum classification of ADHD population has been developed defining four main subtypes: I subtype (abnormal increase of delta-theta frequency range centrally or centrally-frontally)، II subtype (abnormal increase of frontal midline theta rhythm)، III subtype (abnormal increase of beta activity frontally)، and IV subtype (excess of alpha activities at posterior، central، or frontal leads). Although this classification has been implied in various studies، comprehensive investigation is needed so that it could be established in diagnosis. The present review illuminates the theoretical and experimental basis of the QEEG spectrum classification of ADHD.