خلاصة:
دانشگاه یکی از مهمترین نهادهای هر جامعهای است و عملکرد آن تاثیر به سزایی در نیل به اهداف آن جامعه دارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مهمترین فاکتورهای حیاتی موفقیت موسسات آموزش عالی است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. پس از بررسی ادبیات پژوهش و شناسایی اهداف و استراتژیهای موجود در چهار حوزه ی کارت امتیازی متوازن، پرسشنامهای تنظیم شده و در میان اساتید و مدیران دانشگاهی توزیع شد تا با امتیازدهی بر اساس طیف لیکرت مهمترین اهداف هر حوزه را مشخص کنند. با استفاده از روش p-value فاکتورهای مهم شناسایی شدند.در ادامه با بهره گیری از نظرات چند تن از خبرگان، نقشه استراتژی دانشگاه با بهره گیری از مدلسازی ساختاری تفسیری با رویکرد کارت امتیازی متوازن طراحی شد. سپس پرسشنامه ی دیگری تنظیم شده و در آن به دریافت نظرات خبرگان مبنی بر میزان اهمیت روابط موجود در نقشه ی استراتژی پرداخته شده و نتایج با استفاده از نرم افزار FCmapper تحلیل شدند و کلیدیترین فاکتورهای موجود در نقشه استراتژی بر اساس شاخص مرکزیت شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان از تاثیر پذیری و تاثیرگذاری بالای فاکتورهایی مانند «الهام بخشی به دانشجویان برای رشد و شکوفایی استعدادها»، « انگیزش اساتید و کارکنان و دانشجویان»، «فراهم آوردن زمینههای پیشرفت اساتید»، «دسترسی به مراکز پژوهشی و ارتباط با دانشگاههای برتر دنیا» دارد.
ملخص الجهاز:
تعیین روابط علی- معلولی شاخصهای توسعه ای علم و فناوری دانشگاه ها مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری و نقشه شناختی خاکستری با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی : دانشگاه علم و صنعت ایران ) چکیده دانشگاه یکی از مهم ترین نهادهای هر جامعه ای است و عملکرد آن تاثیر به سزایی در نیل به اهداف آن جامعه دارد.
هدف از این پژوهش استفاده از مدلسازی سـاختاری تفسـیری برای تدوین نقشه استراتژی دانشگاه های فنی و مهندسی با رویکرد کارت امتیازی متوازن است .
جدول ١: نتایج حاصل از پرسشنامه (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢-٣- نقشه استراتژی یک دانشگاه با توجه به روابط علی و معلولی بین اهداف چگونه است ؟ پس از شناسایی اهداف مهم در هر حوزه طبق پرسشنامه از خبرگان خواسته شد تا با استفاده از چهار علامت V,A.
2. Amiri,Maghsoud, Saberi,Narges,Haleh,Hasan,(2012) "Providing a model for solving the supplier selection problem by grey theory and factor analysis (case study Company Saze Gostar Saipa(SGSCo))", Quarterly Journal of develoment and change management, No. 9 (in persian) 3.
Armanmehr,Moslem,Jahanshahi,Hasan,Ziaeddin,Ghazizadefard,Torbati,Amir,Ra himipour,Mohammad,(2013), "Identification and analysis of critical success factors in higher education learning using fuzzy cognitive maps,Scientific Journal Of Educatin Strategies in Medical Science", Vol. 5, No. 4(in persian) 5.
Bertolini, Massimo,(2007)," Assessment of human reliability factors:A fuzzy cognitive maps approach", International Journal of Industrial Ergonomics 37 405–413 6.
H, Shahvazian,S,(2010)," development of Organizational strategy map using Interprative Structural modeling (Case Study:Yazd bespar Production Group)",Journal Of Business Management Explores, Volume 2(in persian) 24.