خلاصة:
نخستین و روشنترین اثر اقتصادی فعالیتهای بیمهای، حفظ اموال و تاسیسات متعلق به اشخاص یا دولت است. بر اساس آخرین آمار (سال 1391 ـ مطابق 2012 ) ضریب نفوذ بیمه در کشور 9/1% میباشد و ایران رتبه 42 ام را از نظر شاخص حقبیمههای تولیدی در بازارهای جهانی بیمه داراست[7]. با اینکه عدم موفقیت چشمگیر صنعت بیمه را باید در ابعاد گوناگونی جستجو کرد؛ لیکن جایگاه تبلیغات را به جهت ترغیب بیمهگذاران به استفاده از خدمات بیمهای نمیتوان نادیده گرفت. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اثرگذار در بالا بردن اثربخشی پیامهای تبلیغاتی بیمههای بازرگانی از نظر بیمهگذاران انجام شده است. در این تحقیق، به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده و جهت تحلیل آزمون فرضیات از آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شده است. با توجه به تائید کلیه فرضیات تحقیق در سطح اطمینان 95%، نتایج تحقیق بیانگر این است که از نظر بیمهگذاران، در پیامهای تبلیغاتی شرکتهای بیمه میبایست به ترتیب بر عواملی مانند "اطلاع رسانی موثر در خصوص انواع پوششهای بیمهای و بیمه نامهها"، "ارائه خدمات استثنایی"، "مهمان نوازی"، "پرداخت به موقع خسارت شرکت بیمه"، "ارائه بیمهنامه جامع به مشتریان"، "پاسخگو بودن شرکت بیمه"، " مشاوره دلسوزانه" و "سهولت فرایند دریافت سفارشات" تاکید گردد.
ملخص الجهاز:
افزون بر توجه به نیازهای مشتریان /بیمه گذاران در ارائـه ماهیـت خـدمات بیمـه ای، توجـه بـه نیازهای آنها در تدوین پیام های تبلیغاتی نیز میتواند گام موثری در جهت کسب رضـایت آنهـا و تبع آن ترغیب بیمه گذارن به استفاده از خدمات بیمه ای محسوب گردد.
با در نظر گرفتن فرایند ارائه خدمات در شرکت های بیمه ایرانی - فروش بیمه نامـه و پرداخـت خسارت - میتوان جهت تفکیک مراحل ارائه خـدمات در شـرکت هـای بیمـه ، مـدل مفهـومی تحقیق به شکل زیر میباشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) گلبرگهای تعریف شده در شکل فـوق ، هریـک بیـانگر مرحلـه ای از فراینـد دریافـت خـدمت بیمه گذاران در شرکت بیمه هستند.
از نظر بیمه گذاران ، تاکید بر "اطـلاع رسـانی مـوثر در خصـوص انـواع پوشـش هـای بیمـه ای و بیمه نامه ها" در پیام تبلیغاتی شرکت های بیمه ، موجب افزایش اثربخشی تبلیغات آنها میشود.
٣. از نظر بیمه گذاران ، تاکید بر "پاسخگو بودن شرکت بیمه " در پیام تبلیغاتی شرکت های بیمـه ، موجب افزایش اثربخشی تبلیغات آنها میشود.
٥. از نظر بیمه گذاران ، تاکید بر "مهمان نوازی شرکت بیمه " در پیام تبلیغاتی شرکت های بیمـه ، موجب افزایش اثربخشی تبلیغات آنها میشود.
٦. از نظر بیمه گذاران ، تاکید بر "ارائه خدمات استثنائی" در پیـام تبلیغـاتی شـرکت هـای بیمـه ، موجب افزایش اثربخشی تبلیغات آنها میشود.
٧. از نظر بیمه گذاران ، تاکید بر "ارائه بیمه نامه جامع به مشتریان " در پیام تبلیغاتی شـرکت هـای بیمه ، موجب افزایش اثربخشی تبلیغات آنها میشود.