خلاصة:
آنچه در دهه اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده است، بین المللی شدن تجارت و روی آوردن
شرکت ها به بازار جهانی است. در این شرایط شرکت ها از طرق مختلف می کوشند تا کالاها و خدمات
خود را در سرتاسر دنیا به فروش برسانند و سود خود را حداکثر سازنند. در این میان صادرات یکی از
راهکارهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین المللی شدن شرکت ها داشته است. شرکت ها با
صادرات می توانند با کمترین درگیری در فعالیت های محلی، محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه
کنند.
تحقیق حاضر با هدف کلی ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر توسعه صادرات در شرکت های کوچک و
متوسط استان اردبیل، تلاش دارد تاثیر هر یک از مولفه های رقابت در بازار داخلی، اندازه شرکت
بسته بندی کالاها، مهارت مدیر در زبان کشور مقصد و حذف موانع روی های را بر توسعه صادرات را
بررسی کند. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها نوع توصیفی -
همبستگی است. جامعه آماری شامل شرکت های فعال در شهرک های صنعتی اردبیل به تعداد 264 که
از این تعدا با توجه جدول مورگان 157 شرکت به روش تصادفی ساده انتخاب گردید.
به منظور جم عآوری داد هها از طریق پرسشنامه استاندارد از تحقیقات قبلی و محقق ساخته که
پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. و برای پایایی پرسشنامه از آلفای
کرونباخ که اعداد بدست آمده بالای 0.7 بود استفاده شد و برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات مدل
معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت از طریق تحلیل عاملی تاییدی مدل مفهومی
تحقیق نشان داد که رقابت در بازار داخلی، اندازه شرکت، بسته بندی کالاها، مهارت مدیری در زبان
خارجی و حذف موانع رویه ای بر توسعه صادرات معنی دار بوده و تاثیر مثبت دارد
ملخص الجهاز:
شرکت ها قبل از شروع به کار به عنوان صادر کننده ، ممکن است مجبور باشند به توسعه بازارهای داخلی تن در دهند و در این فرایند تجربه مفیدی برای بازارهای صادراتی کسب کنند و در نتیجه بتوانند استراتژیهای بازاریابی بین المللی خود را به نحو اثر بخشی انتخاب کنند (رجوع شود به تصویر صفحه) اندازه شرکت بسیاری از تحقیقات انجام شده نشان داده است که اندازه شرکتها عامل کلیدی در تمایل آنها به صادرات محصولاتشان می باشد ( .
تحقیقات یاد شده علاوه بر مطالعات بسیاری است که به نقش زبان در توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط اشاره می نماید ( ;١٩٨٩ ,Holden ;١٩٨٩ ,Ferney ;١٩٨٨,Shane Edwards, 1990; Rushby, 1990; Swift, 1990; Metcalf, 1991; Schloss, 1991; .
Brooks & Frances (رجوع شود به تصویر صفحه) روش تحقیق پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در شرکت های کوچک و متوسط است .
نتیجه آزمون نشان می دهد که تمام عوامل سنجیده شده رقابت در بازار داخلی ، اندازه شرکت ، بسته بندی کالا، زبان و حذف موانع رویه ای در توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر مستقیم دارند.
پیشنهادات برگرفته از تحقیق با توجه به نتایج به عمل آمده ، پیشنهادهای زیر که منبعث از یافته های تحقیق است ، به شرح زیراعلام می شود: ١- شرکت ها قبل از شروع در امر صادرات به عنوان صادرکننده به توسعه بازارهای داخلی تن در دهند و در این فرایند تجربه مفید برای بازارهای صادراتی کسب کنند و در نتیجه بتوانند استراتژیهای بازاریابی بین المللی خود را به نحو اثر بخشی تهیه کنند.