خلاصة:
تحقیق حاضر به شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش پرداخته و هدف از انجام آن، ارائه مدلی برای بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و از تحلیل تم برای طراحی مدل مفهومی و از معادلات ساختاری و نرمافزار Amos برای تبیین و بررسی نقش میانجی مدیریت دانش استفاده نموده است. در مرحله مصاحبه اکتشافی جامعه آماری شامل 16 نفر خبره حوزه منابع انسانی میباشد و برای تحلیل مدل، جامعه آماری را کارمندان و مدیران بانک کشاورزی تشکیل میدهند و تعداد 46 نمونه به روش قضاوتی و هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه اکتشافی و پرسشنامه میباشد؛ جهت بومیسازی و سنجش روایی پرسشنامه، آنها را در اختیار تعدادی از صاحبنظران مدیریت و رشته منابع انسانی قرار داده و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که معادل 877/. به دست آمد، استفادهشده است. در فرایند تحلیل تم 8 تم فرعی و 2 تم اصلی «عوامل فرهنگی» و «ظرفیتسازی» شناسایی شد. نتایج نشان میدهد برای توانمندسازی کارکنان از طریق همافزایی بین دودسته عوامل فرهنگی و ظرفیتسازی، متغیر میانجی مدیریت دانش نقش بسیار مهمی را در سازمان بازی میکند.
This research aims at identifying and explaining the antecedents of human resource empowerment through knowledge management approach, and to suggest a model for the assessment of the effect of knowledge management on empowerment. This applied research follows a descriptive-survey method. It employs thematic analysis for designing the conceptual model, and uses structural equations and Amos software for explaining the role of knowledge management as a mediator. The statistical population consists of 16 experts of human resources in the exploratory interviewing phase. For statistical analysis, the population contains all employees and managers of the Keshavarzi Bank, from whom 46 people are selected as samples through a judgmental and purposeful method. The data was collected through exploratory interviews and a questionnaire. For the customization and testing of the validity of the questionnaire, it was offered to a number of management and human resources experts. The reliability of the questionnaire according to Cronbach's alpha coefficient was equal to 0.877. Eight subthemes and two main themes including "cultural factors" and "capacity building" were identified in thematic analysis. The results indicated that the role of KM as an intermediary variable is quite significant for empowering employees through the combination of cultural factors and capacity building in organizations.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان میدهد برای توانمندسازی کارکنان از طریق هم افزایی بین دودسته عوامل فرهنگی و ظرفیت سازی، متغیر میانجی مدیریت دانش نقش بسیار مهمی را در سازمان بازی میکند.
اشتراکگذاری اطلاعات و دریافت بازخورد مستمر علاوه بر اینکه میتواند باعث توانمندسازی کارکنان و ایجاد مزیت رقابتی پایدار گردد (آببی، ٢٠١٥)، موجب ترویج فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی نیز میشود (والاندری و همکاران ، ٢٠١٧) که در اینجا نقش مدیریت دانش از طریق به اشتراکگذاری و تسهیم اطلاعات و مستندسازی دانش ضمنی بیشتر نمایان میشود.
پیشنهادهای کاربردی: ازآنجاییکه همبستگی میان مدیریت دانش با توانمندسازی منابع انسانی و مؤلفه های آن به اثبات رسیده است لذا پیشنهادهای زیر ارائه میگردد: ـ ایجاد فرصت برای کارکنان در جهت به دست آوردن مهارت ها و دانش بر اساس شغل ـ در دسترس بودن اطلاعات برای بهتر انجام دادن کارها ـ زمینه سازی برای دسترسی کارکنان به مشاوره جهت حل مسائل ـ ایجاد آموزش نظری و کاربردی بیشتر ـ استفاده از شبکه های مجازی اعم از اینترنت ، خودکارسازی اداری برای تسهیل فعالیت ها ـ مشخص کردن ارتباطات واحدهای کاری سازمان ـ ایجاد فرصت همکاری کارکنان برای حل مشکلات با مدیران ـ ایجاد پاداش هایی برای نوآوری در شغل 254 77 منابع ال میلر، ویلیام .
"Trust and Psychological Empowerment in the Russian Work Context", Human Resource Management Review.
M & Kizilos, M & Nason, S, (1997) “ A dimensional analysis of the relationshipbetween psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain”, Journal of Management, Vol (23), P687 Spreitzer.