خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی پتانسیلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش دانشآموزان دبیرستان و فرایند ادغام آن در مدارس بود که از طریق مطالعه موردی صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران، دبیران و مسئولین فناوری شاغل در مدارس مقطع متوسطه نظری شهر تهران (دخترانه) در سال 1395 بودند؛ بهمنظور انجام تحقیق، شش دبیرستان در سطح شهر (چهار دبیرستان دولتی و دو دبیرستان غیرانتفاعی) و از مناطق بالا، متوسط و پایینشهر انتخاب شد و درمجموع با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 34 نفر از کادر مدارس مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از مصاحبههای عمیق نشان داد که پاسخگویان، پتانسیلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را، اصلاح ساختار آموزشی، تسهیل گری، هدایتگری، ارتباطدهنده و ابزار طراحی و تولید برشمردند. در خصوص فرایند ادغام فناوری، در سطح کلان، تامین اعتبار هوشمند سازی، تجهیز مدارس، حمایتهای تشویقی، تربیت نیروی متخصص، تولید محتوا و تغییر آموزش مبتنی بر کنکور باید موردتوجه قرار گیرد. در سطح میانه، به نظر میرسد نوع مدرسه، نحوه مدیریت و بهکارگیری معلمان در فرایند ادغام فناوری اثرگذار باشد. در سطح خرد نیز فرایند ادغامICT در فرایند تدریس معلمان، در مقولاتی همچون پذیرش، تطبیق، مناسبسازی و ابداع تحلیل و تفسیر شد.
ملخص الجهاز:
"امروزه آموزش وپرورش جهان با ایجاد تحول در روش های سنتی آموزش و ارائه آموزش به شیوه دانش آموز محوری، به سمت آموزشی مبتنی بر فاوا١ حرکت کرده است و در این زمینه ، دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است ؛ زیرا فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و جامعه اطلاعاتی مجموعه ای را خلق کرده که در آن میتوانیم معلمان را با مهارت های دیجیتال تجهیز کنیم که اگرچه ، به کار گذشته خود ادامه میدهند؛ اما از دوره رنسانس گذر نموده اند و انسان هایی شده اند که در عمل اندیشه ورز و نوآور و متحول میباشند و قادر به گذشتن از منطق سنتی مدرسه هستند (کوریا٢ و همکاران ، .
» سؤال دیگر پژوهش به عوامل مؤثر بر به کارگیری و پذیرش فناوری در مدارس مربوط است که در سه سطح کلان و میانه و خرد تحلیل شده اند و در ادامه به تحلیل آن ها پرداخته میشود: سطح کلان (آموزش وپرورش و ادغام فاوا در آموزش ): یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که عوامل ساختاری از موانع مهم گسترش فاوا در فرایند آموزش هستند که این عوامل از دیدگاه پاسخگویان در ادامه طبقه بندی شده است : تأمین اعتبار هوشمند سازی: کشورهای هلند، مالزی، سنگاپور و کانادا جهت توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات در مدارس از راهکارهای انگیزشی چون اعطای تسهیلات جهت خرید کامپیوتر استفاده نموده اند (یونسکو، ٢٠٠٠، وزارت آموزش وپرورش سنگاپور، ٢٠٠٢، وزارت آموزش وپرورش هلند، ٢٠٠٢ نقل از سبحانی نژاد و فتحی، ١٣٨٨) دراین باره دبیر ریاضی مرد با ٣٠ سال سابقه کار میگوید: «ساده ترین کار اینه که امکانات روز را در اختیار معلم رایگان قرار بدند."