خلاصة:
در عصر حاضر، آموزش الکترونیکی کارآفرینی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم های آموزش سنتی محسوب می
گردد. به کمک این شیوه، افراد از فواصل طولانی به منابع آموزش متصل شده و صرفه های بسیاری هم از نظر هزینه و هم از
نظر زمان کسب می نمایند، لذا دانستن موانع آموزشهای الکترونیکی جهت بکار گیری و توسعه آن ضروری می نماید. داده های
مورد استفاده در مطالعه حاضر با استفاده از ابزار پرسشنامه از بین ۹۷ نفر ازکارشناسان مطلع و فعال در زمینه آموزشهای
الکترونیکی در سطح دانشگاه های شهر تهران گردآوری شده اند. روایی سازه های تحقیق با استفاده از رویکرد پی.ال.اس از
منظر روایی همگرا مورد بررسی و پشتیبانی قرار گرفته اند و ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخص پایایی برای تمامی سازه ها
بالاتر از ۰/۶ می باشد که مورد تایید می باشد. تحلیل داده های تحقیق با استفاده از رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری با
تکنیک پی.ال.اس انجام یافته است. نتایج مطالعه حاضر چهار گروه از موانع یادگیری الکترونیکی کارآفرینانه شامل: ۱. موانع
فردی ۲. موانع سازمانی ۳. موانع تکنولوژیکی ۴. موانع محتوایی شناسایی گردیده اند که به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند.
علاوه بر این روابط موجود بین این سازه ها نیز مورد شناسایی قرار گرفته است.
In this age e-entrepreneurship has been introduce as alternative for traditional education syestems.by use of this
method people could connect to education resource faraway and save time and money.so knowing about the
barriers of extending and use of e-learning is essential. data in this study gather by the quesenery between 97
aware and active experts in the field of e-learning education at level of Tehran cite university. Convergent and
discriminant validity plus Face and content validity obtained for questionnaire, also Cronbach’s alpha for all of
the constructs was upper than 0.6, that supporting the reliability of questionnaire The data analysis performs
approach with the PLS modeling. Result of this study content 4 barriers of e-learning entrepreneurship: 1.
individual barriers 2. Organizational barriers 3. Technological barriers 4. contention barriers have been identified
which are discussed by detail.in addition the relationship between these structure also has been identified.
ملخص الجهاز:
حل این مساله می تواند از یک سو با اجتناب از موانع بیان شده منجر به اثربخشی بالاتر این آموزش ها گردیده و از سوی دیگر منجر به برطرف شدن خلاء علمی موجود در این زمینه می گردد؛ بنابراین با این سوال وارد جریان تحقیق می گردد که : "موانع اثر بخشی آموزش های الکترونیک کارآفرینی کدامند؟" مروری بر ادبیات موضوع مطالعات انجام یافته در زمینه موانع آموزش الکترونیکی کارآفرینی، عوامل بسیاری را به عنوان بازدارنده های این شیوه نوین و کارای آموزش ارائه نموده اند، (واتینی،٢٠١١) موانع یادگیری الکترونیکی را به سه گروه : ١.
گروه سوم از موانع تکنولوژیکی در آموزش الکترونیکی کارآفرینی کسب وکار در بر گیرنده : توانایی دسترسی به تکنولوژی ، مشکلات سیستم های ثبت نامی ، فقدان پشتیبانی تکنولوژیکی ، مشکلات و موانع در ثبت نام ، پاک شدن اطلاعات و یا عدم امکان ذخیره سازی و ارسال داده ها است که از سوی محققان در بیا ن مساله مورد تاکید قرار گرفته اند (کارل ، ٢٠٠٦؛ پالسن و هککاران ، ٢٠٠٣؛ سوپونتاماکون و تاتیاکیتی، ٢٠١١).
علاوه بر مشخص شدن الگوی جامع موانع آموزش الکترونیکی کار آفرینی، چهار سازه اصلی مشخص شده نیز اولویت بندی گردیدند که مشخص تمود در بین این چهار گروه ، موانع سازمانی داری بالاترین درجه اهمیت و موانع محتوایی کمترین درجه اهمیت را به خود اختصاص دادند در نهایت با بررسی ارتباط میان متغیر ها مشخص نمو د که میان موانع سازمانی و موانع فردی همبستگی مثبت وجود دارد و همچنین همبستگی مثبت میان موانع سازمانی با موانع تکنولوژیکی مورد پشتیبانی قرار گرفت .
Identifying Barriers to the Effectiveness of E-Learning on Entrepreneurship and Business Ali Binazir Master of Management, Payame Noor University Abstract In this age e-entrepreneurship has been introduce as alternative for traditional education syestems.