خلاصة:
یکی از مهمترین بخشهای مورد نیاز دارویی کشور که تولید داخل پاسخگوی آن نیست و از خارج از کشور وارد میشود
داروهای فوق تخصصی نیازمند تکنولوژی بالا جهت تولید است. داروهای ضد سرطان به عنوان یکی از شاخصترین گروههای
دارویی فوق تخصصی اغلب در فهرست داروهای وارداتی قرار داشتهاند. در چند سال اخیر، تعدادی از تولید کنندگان داخلی
دارو اقدام به تولید داروهای ضد سرطای داخلی کردهاند، اما متاسفانه محصولات آنها با اقبال چندانی از سوی متخصصین
سرطان داخل کشور قرار روبرو نشده است. هدف از این مطالعه بررسی استراتژیک علل عدم استقبال متخصصین سرطان از
داروهای ضد سرطان تولید داخل است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)است. در این مطالعه ابتدا عوامل موّثر بر انتخاب برند داروی ضد سرطان از جانب پزشکان متخصص سرطان داخلی شناسایی
میشوند. سپس همه این عوامل به صورت زوجی با یکدیگر مقایسه شده و رابطه بین آنها از نظر تاثیرگذاری و تاثیرپذیری
تعیین میشود. در مرحله بعد عوامل موّئثر به سطوح مختلفی دستهبندی شده و در قالب یک نمودار مفهومی که عوامل را در
سطوح مختلف از نظر تاثیر گذاری یا تاثیر پذیری سطح بندی کرده، همچنین جهت رابطه بین عوامل را نشان میدهد (شکل
مفهومی ISM) نمایش داده میشوند. در نهایت با مراجعه به شکل حاصل از مطالعه، پیشنهاداتی جهت افزایش اقبال پزشکان
متخصص سرطان به داروهای ضد سرطان ایرانی ارائه شده است.
One of the most important drugs which is needed in Iran and which has to be imported due to its low production
in our country is the type of super specialty drugs which requires advanced technology for production.
Anticancer drugs have been listed as one of the most prominent drug groups in the list of imported medicines.
During the recent few years, some domestic drug manufacturers have been producing anticancer drugs, but
unfortunately their products have not been welcome by cancer specialists in our country. The purpose of this
study is to determine the causes of cancer specialists' lack of tendency to administer the domestically produced
anticancer drugs. The research method used in this study is Interpretative Structural Modeling (ISM). The
research has first identified the factors affecting the choice of the brand of anticancer drugs by Iranian cancer
specialiss, and subsequently compared all of the factors using a pairwise comparison and determined the
relationship between them in terms of influence. In the next step, it has classified the effective factors into
different levels and displayed them in the form of a conceptual diagram that measures the factors at different
levels in terms of influence, and shown the direction of the relationship between the factors (the conceptual form
of the ISM). The researchers have finally provided suggestions for how to increase the cancer specialists'
tendency to administer the Iranian anticancer drugs.
ملخص الجهاز:
در بخش میدانی با تعدادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص سرطان که سال های طولانی سابقه طبابت در زمینه سرطان را داشته اند مصاحبه هایی انجام شده است تا عوامل مؤثر در انتخاب برند دارو توسط پزشک مشخص شود.
یادآوری میشود که در مقایسه زوجی عوامل از چهار نماد به شرح زیر استفاده شده است : V: برای بیان جهت رابطه از عامل i به عامل j (به این معنی که عامل i بر روی عامل j تأثیر خواهد گذاشت ) A: برای بیان جهت رابطه از عامل j به عامل i (به این معنی که عامل i تحت تأثیر عامل j قرار خواهد گرفت ) X: برای بیان جهت رابطه دو طرفه یا متقابل (به این معنی که هر دو عامل i و j بر یکدیگر تأثیر خواهند گذاشت ) O: برای بیان عدم وجود هر گونه رابطه میان عوامل (به این معنی که هیچ یک از دو عامل i و j تاثیری بر یکدیگر نخواهند گذاشت ) <رجوع شود به تصویر صفحه> برای روشن تر شدن موضوع چند مثال از نتایج مقایسه های زوجی فوق تشریح میشود.
در عمل ، از آنجایی که اخذ تاییدیه های بین المللی مانند (US FDA) برای یک دارو بسیار مشکل ، زمان بر و پر هزینه است ، اغلب فقط شرکت های بسیار یزرگ قادر به طی کردن مراحل اخذ آن هستند و درصد کمی از داروهای موجود در بازار دارای این گونه از تاییدیه ها هستند؛ اما بسیاری از شرکت ها توانایی انجام مطالعاتی که منجر به تولید مستنداتی قابل قبول میشود را دارند.
یک روش انجام این کار آن است که به جای تلاش برای تولید محصول کاملا ایرانی، در مورد محصولات نیازمند تکنولوژی بالا از سیاست های حمایت از تولید داخل وزارت بهداشت حداکثر استفاده را کرده و با انتخاب شریک تجاری مناسب خارجی، اقدام به تولید محصولات خارجی در کارخانجات تولیدی ایرانی است .