خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی 5 دانشگاه سراسری تهران میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 400 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ساختار هدف کلاسی میگدلی و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوتومکگرگور میباشد و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان از معدل کل دانشجویان درترم گذشته استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مدل معادلات ساختاری، مفروضه پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش بیانکننده این است که ساختار هدف با واسطهگری کامل اهداف پیشرفت، 23 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند و به ترتیب اهداف پیشرفت رویکردی- عملکردی، ساختار هدف رویکردی- عملکردی، ساختار هدف تسلطی، اهداف پیشرفت رویکردی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- عملکردی و ساختار هدف اجتنابی- عملکردی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند. با توجه به ادراک بیشتر ساختار هدف عملکردی در دانشجویان و هدف گزینی عملکردی آنها، پیشنهاد میشود برنامهریزی ساختار آموزش عالی بیشتر مبتنی بر ساختار هدف تسلطی باشد تا با هدایت دانشجویان به سمت اهداف پیشرفت تسلطی، میزان تعهد آنان را به یادگیری افزایش دهند.
ملخص الجهاز:
نقش واسطهای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ١ صدیقه جعفری * ٢ ملوک خادمی** ٣ وحید نجاتی*** ٤ مهناز اخوان تفتی**** ٥ غلامرضا صرامی***** چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه ای اهداف پیشرفت در ارتبـاط بـین سـاختار هـدف نظـام آموزشـی و پیشـرفت تحصـیلی دانشجویان انجام شده است .
Bargh,Schwader, Hailey, Dyer, &Boothby اسکالویک و اسکالویک ،٢٠١٣؛ لو و نیی ٣٥، ٢٠٠٨، و والترز٢٠٠٤،٣٦) نشان دادهانـد کـه جنبـه هـای مختلـف بافـت آموزشی؛ مانندساختار، ارزشیابی، پیامهای مربوط به اهداف کار علمی و دستیابی به موفقیت ، راهبردهای گروهبندی، رویکردهای آموزشی، ایجاد فرصت برای دانشجویان جهت گرفتن مالکیت فرایند یادگیری خود، چگـونگی تشـویق دانشجویان برای تفکر در مورد تواناییهای علمی خود، روابط با همتایان، و تعاملات اجتمـاعی بـین دانشـجویان و اساتید در ایجاد ساختار هدف نظام آموزشی موثر هستند و می توانند انگیزه دانشجویان را بالابرده یا تحلیل ببرند.
پژوهشگران استدلال کردهاند که ادراک سـاختار هـدف عملکـردی در محیط یادگیری، اثرات ناتوانکننده بالقوهای بر فراگیران دارد و مراکز آموزشی و کـلاسهـا نبایـد تاکیـد زیـادی بـر اهداف عملکردی داشته باشند؛ چون پتانسیل فراگیران را برای انگیزش و پیشرفت تحلیل می برد و پژوهش ها آشکار کردهاند که رفتارهای اجتنابی؛ همچون رفتارهای خود ناتوان ساز و اجتناب از جستجوی کمک ، با ادراک فراگیران از ساختار هدف عملکردی در کلاس همبسته است (اردن و اسکونفلدر،٢٠٠٦).
Greene, Miller, Crowson, Duke, & Akey (به تصویر صفحه مراجعه شود.
یافته ها در این پژوهش برای آزمون مدل مفروضه ای تدوین شده در رابطه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت در ارتباط بـین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و روابط علی بین متغیرهـا، از روش تحلیـل مسـیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد.