خلاصة:
کیفیت برنامههای آموزشی بهویژه خدمات آموزشی و به تبع آن رضایت یادگیرندگان در آموزش مجازی عنصر مهمی
در خصوص ترک تحصیل یادگیرندگان و یا ماندگاری آنان در سیستم آموزشی است. از طرفی ارتقاء وضعیت کیفی
خدمات آموزشی نیازمند بررسی مستمر است. از این رو مطالعة وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش
ارایه شده در آیران هدف اصلی این بررسی است. در این پژوهش از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده شده است.
جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان» اساتید و صاحبنظران در مراکز آموزش عالی مجازی است. حجم تمونه
در بخش اساتید و صاحبنظران ۶۰ نفر و در بخش دانشجویی با کمک فرمول عمومی کوکران» ۴۰۰ نفر بهدست آمد و
بهمنظور دسترسی به جامعه آماری دانشجویان مورد نظر از روش تمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری
اطلاعات پرسشنامه است که از اعتبار صوری برخوردار است و پایایی آن نیز ۰,۷۰ بهدست آمد. نتایج آزمون تی تک
نمونه نشان داد که در مجموع وضعیت کیفی آموزش عالی مجازی از لحاظ نحوة یاددهی-یادگیری» محتوای تولید شده
و دسترسی به محتواء دسترسی به اساتید مناسب است اما از دیدگاه دانشجویان وضعیت کیفی آموزش عالی مجازی از
لحاظ خدمات آموزشی اساتید نامطلوب است. در مجموع با توجه به یافتههای تحقیق کیفیت خدمات آموزشی در آموزش
مجازی کشور مطلوب است.
ملخص الجهاز:
تاریخ دریافت : ٩٢/٩/١٢ «مطالعۀ وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش ارائه شده در ایران » معصومه سعدمحمدی * محمدرضا سرمدی ** مهران فرج اللهی *** آرش قربان نیا دلاور **** چکیده کیفیت برنامه های آموزشی به ویژه خدمات آموزشی و به تبع آن رضایت یادگیرندگان در آموزش مجازی عنصر مهمی در خصوص ترک تحصیل یادگیرندگان و یا ماندگاری آنان در سیســتم آموزشــی اســت .
مطالعات در خصوص چالش های تهدیدکننده آموزش مجازی در داخل کشــور نیز نشــان میدهد که تفکر ســنتی به تدریس و آموزش در میان اساتید دانشگاه رواج دارد، پژوهش از جایگاه ضعیفی برخوردار است و دسترســی دانشجویان به اینترنت باکیفت نامناسب است و این امر باعث شــده است که تکنولوژی مجازی جایگاه ضعیفی در تدریس و یادگیری داشته باشــند و اساتید انتظار خاصی از این تکنولوژیها، به جز دریافت مطالب از منابع معتبر ندارند (غلامی و زارعی٢، ٢٠١١) و این عوامل بر کیفیت ارایه خدمات آموزشی تاثیر گذاشته است .
)در این تحقیق سعی شده است که با توجه به شرایط نظام آموزشی کشور مولفه های مورد نیاز برای ارزیابی وضعیت نظام آموزش مجازی از لحاظ خدمات آموزش ارائه شده در ایران از ســه مدل ارزیابی کیفیت خدمات در نظام آموزش مجازی استفاده شود که عبارتند از: مدل ارزشــیابی کرک پاتریک و مدل کیفیت یادگیری الکترونیکی و مدل های طراحی آموزشــی استخراج نماییم .
اما یکی از مهم ترین یافته های تحقیق ما این اســت که از نظر دانشــجویان وضعیت کیفی آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزشی اساتید نامطلوب است .
Assuring the quality of online learning Astrulian higher education.
construction of an Adaptive Elearning Enviroment to address learning styles and Investigation of the effet of media choice,Design and social context portfolio,RMIT university,Doctoral Dissertation.