خلاصة:
پژوهش حاضر به مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال اول دورهی اول
متوسطه شهر تهران میپردازد. این پژوهش از نوع علی - مقایسهای است و جامعه آماری آن کلیه دانشآموزان پسر
سال اول اول متوسطه مدارس هوشمند و عادی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲- ۱۳۹۱است . به منظور نمونهگیری,
پس از انجام مصاحبه با کارشناسان هوشمند سازی وزارت آموزش و پرورش» ۵ مدرسه هوشمند و ۵ مدرسه عادی به
شیوه هدفمند از مناطق ۲۰۱ ۴» ۵ و ۱۷ و از هر مدرسه ۱ کلاس بصورت تصادفی انتخاب شده است. در این خصوص
نمونهای با حجم ۲۵۰ دانشآموز کلاس اول اول متوسطه انتخاب شده است که ۱۳۵ نفر را دانشآموزان مدارس هوشمند
و ۱۳۵ نفر دیگر را دانشآموزان مدارس عادی مناطق پیش گفته تشکیل داده است . ابزارهای گردآوری دادهها در این
تحقیق شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی است . در این تحقیق به منظور تحلیل نتایج ازآمارههای توصیفی و آزمون
تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است . در تحلیل دادههاء در خلاقیت کل و در زیر مولفه
ابتکار تفاوت معنیداری میان دانشآموزان مدارس هوشمند و مدارس عادی دیده شد اما در سایر زیر مولفههای خلاقیت
شامل بسط انعطافپذیری و سیالی تفاوت معنیداری دیده تشد .
ملخص الجهاز:
زنگنه ( ١٣٨٦ ) در پژوهشی با عنوان تاثیر اســتفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان پسر دوره ی اول متوسطه شهر تهران پرداخته و هدف اصلی آن نیز بررسی تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش بر پرورش تفکر خلاق بوده است که نتایج بدست آمده اثر بخشی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را در خلاقیت بطور کلی و در یک عنصر از آن یعنی ابتکار را نشان داد اما سایر فرضیه های این پژوهش که در رابطه با عناصر دیگر خلاقیت یعنی سیالی، انعطاف پذیری و بسط بودند از نظر آماری تایید نشدند .
مسئله اساسی این پژوهش آن است که با توجه به چشم انداز مدارس هوشمند( اشاره شده در هوشمندسازی مدارس راهبرد تحولی وزرات آموزش وپرورش در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات )که بیان میکند « با ارتقای مدرسه ی هوشمند به عنوان یک سازمان آموزشی و پرورشی پیشرو، این سازمان به قطب آموزش عمومی جامعه تبدیل خواهد شد و با تقویت و پشــتیبانی مقوله ی دانش آموز پژوهش محور و افزایش ارتباط مؤثر و چند جانبه بین "معلم و شاگرد با مدرسه " و "مدرسه با جامعه "؛ مدرسه را به کانونی پویا، مشتاق و قوی برای پرورش نیروی انسانی خلاق و متفکر که قابلیت زندگی در عصر اطلاعات را دارد، تبدیل میکند» لازم اســت تا با انجام تحقیقاتی میزان دست یابی مدارس هوشمند را به این هدف بررسی نماییم .