خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناخت مکانیسم زیربنایی ارتباط سازههای کمال گرایی مثبت و منفی واهمالکاری تحصیلی بود. از این رو نقش سازه ارزش تکلیف به عنوان واسطه ی این ارتباطمورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش 850 دانشجوی دختر و پسر دانشگاهآزاد اسلامی واحد ارسنجان بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش مقیاس اهمال کاریتحصیلی، مقیاس های چند بعدی کمال گرایی و خرده مقیاس ارزش تکلیف از پرسشنامهراهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش فرایند آزموناثرات واسطهای با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و مطابق با مراحل پیشنهادیفرازیر و همکاران ( 2004 ) و هویل و اسمیت ( 1994 ) با کمک نرمافزار لیزرل انجام گرفت .یافته ها نشان داد مدل مفروض با دادههای مشاهده شده برازش مناسبی دارد و کمال گراییمثبت و منفی هم به شیوه مستقیم و هم به شیوه غیر مستقیم (با واسطهگری ارزش تکلیف) براهمالکاری تأثیر میگذارد. به این ترتیب که کمال گرایی مثبت به واسطه افزایش ارزشمندیتکلیف موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی میشود و کمال گرایی منفی به واسطه کاهشارزشمندی تکلیف موجب افزایش اهمالکاری تحصیلی میشود..
ملخص الجهاز:
تحقیقـاتی کـه بـه بررسـی ارتبـاط سازه های کمال گرایی و اهمال کاری پرداخته اند، نشان می دهند بین کمال گرایـی منفـی و اهمال کاری رابطۀ مثبت وجود دارد، به این معنا که با افزایش جنبه های منفی کمال گرایی نظیر نگرانی درباره ی اشتباهات و شک درباره ی اعمال یا ادراک تحمیـل اسـتانداردهای سخت گیرانه و سطح بالا از سوی دیگران بر فرد (کمال گرایی جامعه مـدار٢) تمایـل وی به اهمال کاری و به تعویق انداختن تکالیفی که فرد در نهایت قصد تکمیل آن هـا را دارد افزایش می یابد.
self-oriented perfectionism گرفته نشان می دهد داشتن انتظارهای بالا از خود و خودکارآمدی نقـش واسـطه را بـین کمال گرایی خودمدار و اهمال کاری ایفا می کند (مارتین و همکاران ، ١٩٩٦؛ سـو، ٢٠٠٨) و کاهش اعتماد به نفس و ترس از ارزشیابی منفی نیز به عنوان متغیـر واسـطه قـادر بـه تبیین رابطۀکمال گرایی جامعه مدار و اهمال کاری می باشد (ورنیکه ، ١٩٩٩).
در مجموع با در نظر گرفتن دیدگاه هـای نظـری و تحقیقـات تجربـی در خصـوص نحوه ارتباط سازه های کمال گرایی مثبت و منفی ، ارزش تکلیف و اهمال کاری تحصـیلی هدف این پژوهش کمک به درک بهتر ارتباط سازه هـای کمـال گرایـی مثبـت و منفـی و اهمال کاری تحصیلی با در نظر گرفتن نقش ارزشمندی تکلیف به عنوان واسـطه ارتبـاط این دو سازه می باشـد.
یافته های پژوهش حاکی از آن بود که کمال گرایی مثبت و منفی هم به طور مستقیم و هم با واسطه ارزش تکلیف قادر به پیش بینی اهمال کاری تحصیلی می باشد.
Multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students.