خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین باورهای هوشی, هدفهای پیشرفت و تعللورزی در
دانشجویان است. به این منظور ۲۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران(۱۵۰ دختر و ۱۳۰ پسر)
به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسشنامه باورهای هوشی, اهداف
پیشرفت و تعللورزی پاسخ دادند. نشان داد که بین اهداف تبحری -رویکرد و
تعللورزی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد و بین اهداف رویکرد - تسلط و رویکرد -
اجتناب با تعللورزی رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد
که مولفههای باورهای هوشی و اهداف پیشرفت قادر به پیشبینی تعللورزی دانشجویان
میباشد. همچنین تتایج نشان داد که پسران در مولفههای تعلورزی» اهداف تبحری -تسلطه
تبحری - رویکردء عملکرد - رویکرد. عملکرد - اجتناب و باور افزایشی بر دختران برتری
دارند.
ملخص الجهاز:
به این منظور ٢٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران (١٥٠ دختر و ١٣٠ پسـر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخـاب شـدند و بـه سـه پرسشـنامه باورهـای هوشـی ، اهـداف پیشرفت و تعلل ورزی پاسـخ دادنـد.
همچنین نتایج رگرسـیون نشـان داد که مؤلفه های باورهای هوشی و اهداف پیشرفت قـادر بـه پـیش بینـی تعلـل ورزی دانشـجویان می باشد.
براساس آنچه بیان شد این پژوهش دستیابی به هدف زیر را دنبال می کند: بررسی رابطۀ باورهای هوشی و هدف های پیشرفت با تعلل ورزی تحصیلی .
یافته ها جدول (١) شاخص های توصیفی باورهای هوشی ، هدف های پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول (٢) ماتریس همبستگی بین متغیرهای باور هوشی ، هدف های پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول (٣) نتایج رگرسیون چندگانه برای تعلل ورزی برحسب متغیرهای پیش بین باورهای هوشی و هدف های پیشرفت (به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول (٤) نتایج آزمون t مستقل تعلل ورزی تحصیلی ، باورهای هوشی و اهداف پیشرفت در دو جنس (به تصویر صفحه مراجعه شود.
در پژوهش حاضر چگونگی ارتباط باورهـای هوشی ، هدف های پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت .
Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck s model with returning to school adults.
The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive- compulsive and five factor personality traits.
The Effect of Self- Monitoring on academic Procrastination, Self- efficacy and Achievement.