خلاصة:
به منظور بررسی اثرات آموزش بحث گروهی و ایفای نقش بر توانایی ابراز وجود ۶۸
دانش آموز (۳۴ پسر و ۳۴ دختر) پایة دوم راهنمایی شهر همدان به روش خوشهای چند
مرحلهای انتخاب و در قالب یک طرح پیش آزمون - پسآزمون دوگروهی مورد بررسی قرار
گرفتند. ابتدا با استفاده از پرسشنامه جرئتورزی پیشآزمون اجرا و سپس مهارت جرئتورزی
برای یک گروه با روش بحث گروهی و برای گروه دیگر با روش ایفای نقش آموزش داده
شد. در بخش آخر آزمایش پس آزمون اجرا شد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمونهای 1 وابسته
و 1 مستقل نشان داد هر دو روش آموزشی بحث گروهی و ایفای نقش بر مهارتهای
جرئتورزی اثرگذارندء اما از نظر میزان تاثیرگذاری بر توانایی ابراز وجود تفاوتی بین
روشهای بحث گروهی و ایفای نقش وجود نداشت. به نظر میرسد در بحث گروهی و ایفای
نقش فرایندهای شناختی و عاطفی تغییر کرده و از این رو توانایی ابراز وجود تحت تاثیر قرار
می گیرد.
ملخص الجهاز:
اثربخشی بحث گروهی وایفای نقش برمهارت جرئت ورزی در دانش آموزان پایۀدوم راهنمایی شهرهمدان ١ فریبرز درتاج * چکیده به منظور بررسی اثرات آمـوزش بحـث گروهـی و ایفـای نقـش بـر توانـایی ابـراز وجـود ٦٨ دانش آموز (٣٤ پسر و ٣٤ دختر) پایـۀ دوم راهنمـایی شـهر همـدان بـه روش خوشـه ای چنـد مرحله ای انتخاب و در قالب یک طرح پیش آزمون ـپس آزمون دوگروهی مورد بررسـی قـرار گرفتند.
تحلیل نتایج با استفاده از آزمون های t وابسـته و tمستقل نشان داد هر دو روش آموزشـی بحـث گروهـی و ایفـای نقـش بـر مهـارت هـای جرئت ورزی اثرگذارند، اما از نظـر میـزان تأثیرگـذاری بـر توانـایی ابـراز وجـود تفـاوتی بـین روش های بحث گروهی و ایفای نقش وجود نداشت .
ایـن پـژوهش بـه دنبال پاسخ به این سؤال اسـت کـه از بـین روش هـای آموزشـی ایفـای نقـش و بحـث گروهی کدام روش برای آموزش مهارت جرئت ورزی مناسب تر است ؟ روش کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایۀ دوم راهنمـایی کـه در سـال تحصـیلی ٨٨-١٣٨٧در مدارس دولتی و روزانۀ شـهر همـدان مشـتمل بـر ٢٦٨١٦ نفـر(١٣٦٩٦ پسـر و ١٣١٢٠ دختر) مشغول به تحصیل اند.
فرضیه سوم : بین روش های آموزشی بحث گروهی و ایفای نقش در تقویت مهارت جرئت ورزی در دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی تفاوت وجود دارد.
جدول (٤) نتایج آزمون t در گروه های مستقل بین تفاوت پیش آزمون و پس آزمون بحث گروهی و ایفای نقش در مهارت جرئت ورزی پسران (به تصویر صفحه مراجعه شود.