خلاصة:
در این پژوهش به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزش از طریق شبکه وب و آموزش به روش سنتی36 دانش آموز به صورت تصادفی از میان دانشآموزان سال دوم دبیرستان مفید انتخاب و به همینروش در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمونهای پیشرفت تحصییلی،انگیزش پیشرفت و سه پرسشنامه برای اندازهگیری متغیرهای پیشبین بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده هاگرو ههای مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد به رغم تاثیر افزایشی t با استفاده از آزمونبین میانگین نمرات دو گروه در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد و آموزش از طریق وبصرفا سطوح بالای یادگیری (کاربستن و بالاتر) را تحت تاثیر قرار میدهد . در عین حال آموزش ازطریق وب به طور قابل ملاحظهای موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی می شود و استفاد ةغیرمعمول، زیاد و فراغتی از اینترنت با میزان یادگیری رابطه معکوس دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t گروه های مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد به رغم تأثیر افزایشـی بین میانگین نمرات دو گروه در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد و آمـوزش از طریـق وب صرفا سطوح بالای یادگیری (کاربستن و بالاتر) را تحت تأثیر قرار می دهـد.
هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر دو روش آموزش از طریـق شـبکۀ وب و آموزش به روش سنتی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.
از تحلیل داده های این مرحله می توان نتیجه گرفت هم نگرش بـه اینترنـت و هـم روش آموزش از طریق وب بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارند.
بنابراین براساس یافته های ایـن تحقیـق می توان گفت ؛ سطح مهارت دانش آمـوزان نسـبت بـه اینترنـت و شـبکۀ وب بـا میـزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه ای ندارد.
Media will never influence learning, Educational technology research and Development, 42,2.
Media Characteristics and online learning technology.
E- learning in the 21 st century, British journal of Education technology, 38,4.
), theory and practice of online Learning (pp.
), theory and practice of online Learning (pp.
), theory and practice of online Learning (pp.
), theory and practice of online Learning (pp.
), theory and practice of online Learning (pp.
Web-Based Learning Solutions For Communities Of Practice:Developing Virtual Environments For Social and Pedagogical Advancement,University of Patras,Greece.
The online Educator Microsoft website: http://ebooks.
: Web Based Learning.
The future of knowledge management: life long learning In Europe, Fanland: Institute for prospective Technological studies press.