خلاصة:
دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، نمیتوانند از تغییراتی که در جامعه رخ میدهد؛ بیتفاوت باشند . اینتغییرات، چالش های بیشماری را به دنبال دارد و آموزش الکترونیکی، یکی از را هحل ها یی است که مراکزآموزشی، برای پاسخ به چالش های موجود به کار گرفته اند. پژوهشگران، در این پژوهش سعی دارند نخستسطح سواد اطلاعاتی یادگیرندگان، عملکرد تحصیلی و رضایتمندی یادگیرندگان از دوره ها ی آموزشالکترونیکی در دانشگاه های مورد بررسی (شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت) را با روش پیمایشی و بهوسیله پرسشنامه محققساخته بس نجند و سپس میز ان رابطه سواد اطلاعاتی یادگیرندگان را با عملکردتحصیلی و میزان رضایتمندی آنان از دوره هایشان مورد بررسی قرار دهند. این پژوهش ، از بعد هدف ، ازنوع کاربردی و از بعد میزان کنترل متغیرها، از نوع پیمایشی تحلیلی است . جامعه آماری این پژوهش، شاملدانشجویان سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در بخش آموزشو « نمودار پراکنش » الکترونیکی سه دانشگاه صنعتی یاد شده است. در این پژوهش، برای تحلیل داده ها ، ازبرای تعیین رابطه بین سواد اطلاعا تی دانشجو یان با پیشر فت « اسپیرمن » و « پیرسون » آزمون های همبستگی« تحلیل واری انسی ک طرفه » ،« جعبه ای » تحصیلی و رضایتمندی از دوره شان استفاده شد. همچنین، از نمودارنمونه های مستقل، برای مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان برحسب دانشگاه محل «t» (تکعاملی) و آزمونتحصیل، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و جنس آ نها استفاده شد.
ملخص الجهاز:
پژوهشگران ، در این پژوهش سعی دارند نخسـت سطح سواد اطلاعـاتی یادگیرنـدگان ، عملکـرد تحصـیلی و رضـایتمندی یادگیرنـدگان از دوره هـای آمـوزش الکترونیکی در دانشگاه های مورد بررسی (شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت )را با روش پیمایشـی و بـه وسیلۀ پرسشنامۀ محقق ساخته بسـنجند و سـپس میـزان رابطـۀ سـواد اطلاعـاتی یادگیرنـدگان را بـا عملکـرد تحصیلی و میزان رضایتمندی آنان از دوره های شان مورد بررسی قرار دهند.
) در جدول تحلیل واریانس ، با توجه به اینکه سطح معنـاداری محاسـبه شـده (٠/٠٠) کمتر از ٠/٠٥ است ، در این سطح ، فرضـیه صـفر (سـطح سـواد اطلاعـاتی دانشـجویان آموزش الکترونیکی در رشته های مختلف تحصیلی یکسـان اسـت ) رد مـی شـود و ایـن بدین معنی است که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش الکترونیکـی در رشـته هـای مختلف تحصیلی ، تفاوت معناداری وجود دارد (جدول ١٣).
The What and Who of Information Literacy and Critical Thinking in Higher Education, portal: Libraries and the Academy, Vol. 7, No. 1 (pp.
٧١ـ٦٣ ,(٢)٧٠ ,Information Science &African Journal,of Library Breivik , P.
Information Literacy and Reflective Pedagogical PraxisAvailable online 28 , The Journal of Academic Librarianship, Volume 34, Number 3, pages 256–262 school students find andـHow high .
A Case study of Faculty Perceptions of Information Literacy and Its integration into the Curriculum, A Dissertation Doctor of Education ,Indiana University of Pennsylvania Oberma, Cerise, (1991) "Avoiding the Cereal Syndrome, or Critical Thinking in the Electronic Environment," Library Trends 39: 189– 201.