خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی روابط اضطراب رایانه با تجربه رایانه، سن، جنسیت، رشتهتحصیلی و انگیزة پیشرفت دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهرانصورت گرفت. در این پژوهش 151 دانشجوی شرکتکننده در دورههای مجازی به صورتتصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محققساخته تجربه رایانه،مقیاس درجهبندی اضطراب رایانه و پرسشنامه انگیزة پیشرفت استفاده شد . نتایج نشان داد کهبین رشته تحصیلی و سن با میزان اضطراب رایانه تفاوت معناداری وجود ندارد. آزمون تحلیلواریانس نشان داد که تجربه رایانه و انگیزة پیشرفت بیشترین روابط منفی و معنادار را بااضطراب رایانه دارند. میانگین اضطراب رایانه دو جنس دختر و پسر تفاوت معناداری نشانداد؛ به طوری که دختران از اضطراب رایانه بیشتری نسبت به پسران برخوردارند . تفاوتمعناداری در انگیزة پیشرفت بین دو جنس ب ه دست نیامد . پیشنهاد م یشود که دورههایآموزشی رایانه ارائه شود تا با افزایش تجربه رایانه، اضطراب رایانه کاهش یابد.
ملخص الجهاز:
این پـژوهش مـی خواهـد بـه درک بهتـری از طبیعـت اضـطراب رایانـه ای در میـان دانشجویان آموزش الکترونیکی دست یابد، عوامل مؤثر بر اضطراب رایانه ای را بررسـی و کارکرد درست برای کاهش اضطراب را پیدا کند؛بنابراین ، هدف اصلی ایـن پـژوهش عبارت است از: «پیش بینی اضطراب رایانه دانشجویان کارشناسـی ارشـد آمـوزش هـای الکترونیکی دانشگاه تهران بر اساس سن ، جنسیت ، رشته های تحصیلی ، تجربـۀ رایانـه و انگیزة پیشرفت آنان است ».
Hakkarainen منظور از متغیرهای فردی در این پژوهش سن ، جنسیت ، رشته های تحصیلی ، تجربـۀ رایانه ، انگیزة پیشرفت است که روابط آن با متغیـر اضـطراب رایانـه بررسـی مـی شـود؛ بنابراین ،تعریف عملیاتی این متغیرها در زیر بیان می شود: ١.
Self-Concept, Computer Anxiety, Gender and Attitude towards Interactive Computer Technologies: A predictive study among Nigerian teachers .
International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology,vol.
Computers & Education, vol.
"Teaching using information and communication technology: Do trainee teachers have the confidence?" International Journal of Education and Development using ICT, 4 (1).
"What factor facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms?" Computers & Education, vol.
Journal of Information Systems Education, 9(1 & 2): 49-54.
College Teaching Methods & Styles Journal, vol.
The relation of gender and background experience to self-reported computer anxieties and cognitions, Computers in Human Behavior, 17(1), 21-33.
Educational Technology & Society,vol.
Computers in Human Behavior, 11(1), 45-64 Russell, G & Bradley, G.