خلاصة:
هدف: در این پژوهش یک روش پیشنهادی به منظور پیشبینی نوع نیازهای مشتریان فروشگاههای اینترنتی کتاب با استفاده از روشهای دادهکاوی بر مبنای مدل کانو ارائه شده است.
روش: ابتدا سه گروه از نیازها و عوامل موثر بر رضایت مشتریان فروشگاه اینترنتی آدینهبوک طبق نظر کارشناسان این حوزه استخراج شده و پرسشنامه کانو بر مبنای این شاخصها طراحی گردید. پس از پیشپردازش دادههای پرسشنامهای، نوع نیاز هر یک از مشتریان طبق مدل کانو تعیین شد. پس از آن مشتریان بر اساس نوع نیازها و ویژگیهای جمعیت شناختی خوشهبندی شدند. خوشهبندی با استفاده از الگوریتم کا-میانگین انجام شد و تعداد خوشه اولیه به کمک شبکه عصبی خودسازمانده تعیین شد. سپس فراوانی نیازهای مشتریان در هر خوشه اولویتبندی شد و خوشهها بر این اساس ردهبندی شدند. در گام بعد، با استفاده از تکنیک درخت تصمیم به پیشبینی نیازهای مشتریان آتی پرداخته شد. طبق نتایج درخت تصمیم از بین متغیرهای جمعیتشناختی به ترتیب تحصیلات، سن، جنسیت و وضعیت تاهل بیشترین تاثیر را در تعیین نوع نیازهای مشتریان دارند.
اصالت/ارزش: با در نظر گرفتن صحت درخت تصمیم که در حد مناسبی است، نتایج پژوهش نشان میدهد که روش پیشنهادی به منظور پیشبینی نوع نیازهای مشتریان جدید از دقت مطلوبی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
در ساخت 1 Cheng and Chen 2 K-means algorithm 3 MacQueen 4 Davidson 5 Bhatia and Khurana 6 Kuo, Ho & Hu 7 Self Organization Map (SOM) 8 Kohonen 9 Kim and Han 10 Ruleset 11 Tan, Steinbach & Kumar 5 درخت های تصمیم داده ها را به دو دسته تقسیم می کنند؛ داده های آموزشی ١ که برای ساخت مدل مورد استفاده قرار می گیرند و داده های آزمایشی ٢ که برای تست و ارزیابی مدل ساخته شده به کار می روند.
شاهین و صالح زاده (١٣٩٠) با ارائه یک الگوی تلفیقی از 1 Turban, Lee, King & Chung 2 Mills 3 Midwestern University 4 Bauer, Grether & Leach 5 Galetzka, Verhoeven & Pruyn 6 Liang, Lai & Ku 7 Atchariyachanvanich, Sonehara & Okada 8 Dennis, Merrilees, Jayawardhena & Tiu Wright 9 Rupak, Morefield Roger, John & Deepak 10 SERVQUAL 15 مدل کانو و قوانین انجمنی به طبقه بندی نیازهای مشتریان و تجزیه و تحلیل رفتار آن ها پرداختند.
حیاتی ، مظفری ، مظفری و منوچهری (١٣٩٣) در پژوهشی با تلفیق روش های شبکه عصبی مصنوعی و تحلیل سلسله مراتبی ، بر مبنای مدل کانو به بخش بندی مراجعه کنندگان کتابخانه های عمومی پرداخته و در پایان مدلی طراحی 1 Bilgili, Erciş & Ünal 2 Niyagas, Srivihok & Kitisin 3 Bi 4 Liang 5 Li, Wu, Sun & Zhang 6 Soeini and Rodpysh 7 Wu, Chang & Lo 16 نمودند که ضمن خوشه بندی مراجعه کنندگان ، اولویت بندی آن ها و تعیین نیازهای مراجعین در هر خوشه ، به کتابخانه های عمومی در راستای خدمت رسانی مطلوب کمک می نماید.