خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر عملکرد کارکنان انجام شد. روش تحقیق از نوع آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس-آزمون با گروه کنترل است. شرکت کنندگان در پژوهش 42 نفر از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بودند که به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 21 نفر) گمارده شدند. علاوه بر این و به منظور بررسی تاثیر مداخلات آموزشی ،2 تا 3 نفر از کارکنان هر مدیر نیز به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیش آزمون از گروه های آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت 3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل بر روی مدیران اجرا گردید و پس از 6 ماه نیز یک پس آزمون از گروه های آزمایش و گواه به عمل آمد. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و پرسشنامه عملکرد شغلی هیلمن و همکاران (1992) جمع آوری گردید. نتایج تحلیل آزمون آنکوا (ANCOA) آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش عملکرد کارکنان می شود.
ملخص الجهاز:
علاوه بر اين ، رقابت فزاينده 1-Positive psychology 2-Positive leadership style 3-Roots of leadership 4-Sociological changes 5-Technological advances 6-Globalization 7-Managerial malfeasance 8-Authenticity سازمان ها و نياز به وجود عاملي که خلق مزيت رقابتي و حفظ عملکرد پايدار و از آن مهم تر عملکرد فوق العاده ١ را تضمين کند، اهميت موضوع رهبري اصيل را توجيه پذيرتر ميسازد، چرا که که تئوريهاي رهبري مثبت گرا و به ويژه رهبري اصيل روي عملکرد فوق العاده تأکيد دارند (هويدا و همکاران ، ١٣٩٠).
از اين رو، با توجه به شرايط سازمان هاي معاصر و لزوم بازنگري در پاردايم هاي مديريت و رهبري آنها در راستاي توجه به جنبه ها و نقاط قوت و مثبت کارکنان و سازمان و وجود رهبري که خود مظهر 1-Extra performance 2-Gardner 3-Schemhorn 4-Avilio 5-Identification 6-Trust 7-Hope 8-Self-knowledge memory 9-Selfhood مثبت گرايي و اشاعه دهنده آن در سراسر سازمان باشد، هدف از اين پژوهش بررسي تأثير آموزش رفتارهاي مثبت رهبري روي عملکرد شغلي کارکنان ميباشد.
همچنين زماني و همکاران (٢٠١٢) نيز در پژوهش خود نشان دادند که يک رابطه مثبت بين رهبري اصيل ، سرمايه روان شناختي و عملکرد وجود دارد.
به زعم برخي نويسندگان اين سبک رهبري قابل رشد و توسعه است (٢٠١٣ ,Harvath ؛ جمشيديان و فروهر، ١٣٩٢)، اما همان طور که آووليو و همکاران (٢٠٠٩) اظهار داشته اند پژوهش هاي اندکي به شکل آزمايشي و با استفاده از مداخلات واقعي به بررسي موضوع رهبري اصيل و تأثير آن بر عملکرد کارکنان پرداخته اند.
Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes.