خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل موثر بر شبکههای دانش در شرکتهای دانش بنیان انجام شده است. از نظر روش شناسی، این پژوهش از نوع ترکیبی - اکتشافی بوده به همین منظور با ترکیبی از روشهای کمی و کیفی و با تکیه بر نظر خبرگان عوامل موثر در شکلگیری شبکههای دانش و روابط بین آنها در شرکتهای دانش بنیان، شناسایی و رتبه بندی شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، توسعه فرآیندهای مدیریتی بیشترین تاثیر را در شکلگیری شبکههای دانش دارند و تاثیر پذیرترین عاملها نیز در سطح نخست از مدل قرار دارند که شامل نوع دانش، عوامل فرهنگی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای ارتباطی میباشند. پیشنهاد میشود در حوزه پژوهش و فناوری و حتی در حوزههای عملیاتی دیگر، نیز شبکههای دانش بین سازمانی با مدل طراحی شده در این تحقیق، جایگزین طرحها و پروژههای پراکنده فعلی مدیریت دانش شود.
ملخص الجهاز:
از نظر روش شناسی، این پژوهش از نوع ترکیبی - اکتشافی بوده بـه همـین منظور با ترکیبی از روشهـای کمـی و کیفـی و بـا تکیـه بـر نظـر خبرگـان عوامـل مـوثر در شکل گیری شبکه های دانش و روابط بین آنها در شرکت های دانـش بنیـان، شناسـایی و رتبـه بندی شدند.
نتایج این پژوهش نشان داد، توسـعه فرآیندهای مدیریتی بیشترین تاثیر را در شکل گیری شبکه های دانش دارند و تـاثیر پـذیرترین عامل ها نیز در سـطح نخسـت از مـدل قـرار دارنـد کـه شـامل نـوع دانـش ، عوامـل فرهنگـی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای ارتباطی می باشند.
همچنین شـبکه هـا زمینـه همکاری دانشکاران را فراهم میکنند (جایراما و آیواری ٤، ٢٠٠٥) که باعـث اشـتراک و ادغام مدلهای ذهنی مختلف و تئوریهای مرتبط از حوزه های مختلف تجارب میشود 1- Bottasso 2- Pinato 3- Klimasauskiene 4- Jayrama and Ayvari از اهداف مهم شبکه سازی دانش این است که دانش به جریان افتد نه اینکـه صـرفا بـه اشتراک گذاشته شود، جریان دانـش نیـز منجـر بـه بـروز فعالیـت هـای مشـترک بـین متخصصـان سـازمان مـیشـود.
در این پـژوهش بـا روش نظامـدار و مبنتی بر بازمهندسی دوباره، مفهوم شبکه های دانش بررسی شد و موانـع پـیش روی 1- Rotblat 2- Easton 3- Huang 4- e-Knowledge Commerce 5- Raghavan توسعه شبکه های دانش همچنین راهبردهای لازم در راستای فعالیت کارآ در سازمان می پردازد.
R. (2010), The Effect of Marketing Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance in Iranian Petrochemical Industry, Journal of Business Administration Researches, Vol 4 Issue 8, pp.