خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با توسعه شایستگیهای دانشجویان با میانجیگری کسب دانش دانشجویان دانشگاه سمنان بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان (10950 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 266 نفر بهعنوان نمونه پژوهش (183 نفر کارشناسی و 83 نفر کارشناسی ارشد) انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای تعامل استاد و دانشجو هرناندز لوپز و همکاران (2016)، روش تدریس فعال اساتید هرناندز لوپز و همکاران (2016)، کسب دانش هرناندز لوپز و همکاران (2016) و توسعه شایستگیهای دانشجویان هرناندز لوپز و همکاران (2016) را تکمیل کردند. پس از محاسبه پایایی ابزارها، دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید، کسب دانش با توسعه شایستگیهای دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. تعامل استاد و دانشجو بر توسعه شایستگیهای دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین تعامل استاد و دانشجو با میانجیگری کسب دانش بر توسعه شایستگیهای دانشجویان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. روش تدریس فعال اساتید بر توسعه شایستگیهای دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ و با میانجیگری کسب دانش اثر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه شایستگیهای دانشجویان ایفا میکند. تعامل استاد و دانشجو، روش تدریس فعال اساتید و کسب دانش 33% از واریانس توسعه شایستگیهای دانشجویان را تبیین میکند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به نوع روش تدریس، نحوه تعامل با دانشجو و کسب دانش در افزایش شایستگیهای دانشجویان بود.
ملخص الجهاز:
توسعه شایستگی دانشجویان به میزان پیشرفت آنان در جهت تحقق اهداف مهم آموزشی (ویلیامز٤، ٢٠٠٧)، ارزیابی خود گزارش شده ی دانشجویان از پیشرفت های صورت گرفته (هاردی ٥، ٢٠٠٥)، عملکرد موفقیت آمیز تحصیلی آنان در دانشگاه (چن ٦، ٢٠٠٧) و اعتمادبه نفس آنان در کاربرد روش ها و داشتن دانش مرتبط به آن اطلاق میشود (پیس و کووه ٧، ٢٠٠٢) از سوی دیگر، اساتید و تعاملات و روابط آنان با دانشجویان در قلب فعالیت های یاددهی ـ یادگیری دانشگاه جای میگیرند و شاخص های کلیدی عملکرد مرتبط با آن ها از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و بسیاری از فعالیت های دانشگاه معطوف به این رکن دانشگاهی است (بیرن بائوم ٨، ١٣٨٢).
با توجه به مطالب ذکرشده و پیشینه پژوهش و اهمیت توسعه شایستگیهای دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی آموزش عالی، هدف این پژوهش ، بررسی رابطه ساختاری تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با میانجیگری کسب دانش با توسعه شایستگی دانشجویان خواهد بود (شکل ١).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) هدف کلی پژوهش حاضر بررسی میزان اثر تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با میانجیگری کسب دانش بر توسعه شایستگیهای دانشجویان است .
روش با توجه به این که پژوهش حاضر به بررسی رابطه تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با میانجیگری کسب دانش با توسعه شایستگیهای دانشجویان در دانشگاه سمنان در سال تحصیلی ٩٧-١٣٩٦ میپردازد، روش پژوهش مورداستفاده ازنظر هدف کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی ـ همبستگی است .
Students' perceptions of the lecturer's role in management education: Knowledge acquisition and competence development.