خلاصة:
این پژوهش، جهتگیری هدف پیشرفت و بازدههای شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر مدارس نمونه و عادی مقطع راهنمایی شهر مرند را مورد مطالعه قرار داد. 130 نفر از دانشآموزان نمونه (دختر 60 و پسر 70 نفر) و 130 نفر دانشآموز از مدارس عادی دولتی ( 60 دختر و 70 پسر ) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ٤بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کریج سی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدف پیشرفت، پرسشنامه اهداف جامعهپسند دانشآموزان، مقیاس نگرش کلاسی، مقیاس پایداری در تکلیف و مقیاس چالش برانگیز بودن تکلیف به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده آزمونهای تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان ! MANOVA شد. برای تحلیل آماری اطلاعات از داد که جهتگیری هدف تبحرگرایی دانشآموزان نمونه بالاتر از دانشآموزان عادی بوده است اما دانشآموزان مدارس عادی دولتی جهت گیری هدف پیشرفت عملکردگرایی بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارس نمونه داشتند. یافتههای دیگر این پژوهش نشان داد، جهتگیری هدف پیشرفت عملکردگرایی و عملکردگریزی دانشآموزان دختر بالاتر از دانش آموزان پسر بوده است اما در تبحرگرایی با همدیگر تفاوت معناداری ندارند. بالاخره یافتههای این پژوهش نشان داد، دانش آموزان نمونه از لحاظ گرایش به انجام تکالیف چالش برانگیز، رفتار اجتماعی دریافت کمک از دیگران و تمایل به رفتارهای جامعهپسند از دانشآموزان عادی بالاتر بودند..
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهشي کاوه (١٣٧٥)، اسماعيلي (١٣٧٧)، توکلي (١٣٧٨) معاونت آموزشي وزارت آموزش وپرورش (١٣٧٧ به نقل از اسماعيلي ، ١٣٦٥)، رسولي (١٣٧٦) بيانگر تأثير مثبت مدارس شبانه روزي روستايي بر عملکرد تحصيلي ، تربيتي و عاطفي دانش آموزان بوده است و برخي مطالعات ديگر مانند دفتر آموزش ابتدايي و راهنمايي وزارت آموزش و پرورش (١٣٧٠ به نقل از اسماعيلي ، ١٣٧٠) و هوشمند (١٣٧٤) بيانگر تأثير منفي اين مدارس بوده است .
Barron, Evans, Baranik, and Buvinger 6.
با توجه به اهداف تأسيس مدارس نمونه مبني بر فراهم کردن زمينۀ تربيت نيروي انساني مورد نياز مناطق محروم (وزارت آموزش و پرورش ، ١٣٦٦) و ناهماهنگي که در نتايج پژوهش هاي مختلف در زمينۀ اثربخشي اين نوع از مدارس مانند کاوه (١٣٧٥)، اسماعيلي (١٣٧٧)، توکلي (١٣٧٨)، رسولي (١٣٧٦)، هوشمند (١٣٧٤) و سادئي (١٣٧٢) وجود دارد، پژوهش حاضر بر اساس ديدگاه شناختي اجتماعي باندورا (١٩٩٧) و نتايج پژوهش هاي مختلف مبني بر نقش ساختارهاي کلاس درس و مدرسه بر انگيزش يادگيري ، عملکرد تحصيلي و مهارت هاي اجتماعي (والينت ، لمرنت چالانت ، سوانسون و ريزر٨، ٢٠٠٨؛ تيلر تيلر و نتومانيس ٩، ٢٠٠٧ و اوردان و اسکونفلدر، ٢٠٠٦) با هدف تعيين تفاوت جهت گيري هدف پيشرفت و مقايسه بازده هاي شناختي ، اجتماعي و عاطفي دانش آموزان مدارس نمونه و عادي انجام گرفت .
Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes.
Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships and competence beliefs.
Motivation and achievement in early adolescence: The role of multiple classroom goals.