خلاصة:
صاحبنظران، دوران معاصر را عصر انقلاب جهانی نوآوری دانستهاند و معتقدند امروزه نوآروی و کارآفرینی عامل اصلی ارزشآفرینی به حساب میآید. تاثیر فعالیتهای کارآفرینانه سازمانی در موفقیت شرکتها، محققان را به سمت عوامل سازمانی مشوق و یا جلوگیریکننده از این فعالیتها جذب کرده است. ( Guth and Ginsberg 1990 )( Guth and Ginsberg 1990 ) سازمانهای ایرانی نیز مانند سایر سازمانها در سراسر دنیا، در محیط و شرایط پیچیدهای به سر میبرند و نیاز روزافزون به نوآوری و کارآفرینی در آنها مشاهده میشود. اما آیا عوامل پیشران کارآفرینی سازمانی در شرکتهای ایرانی با عوامل شناسایی شده در سایر کشورهای جهان همخوانی دارد؟ مدیران ارشد و میانی شرکتهای بزرگ ایرانی برای پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خور با چه عواملی رو به رو هستند؟ این عوامل تا چه اندازه با عوامل موجود در ادبیات این حوزه همخوانی دارد؟ این پژوهش، ضمن انجام مصاحبههای نیمهساختار یافته با 14 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت بزرگ خصوصی ایرانی و استفاده از روش تحلیل محتوا، سعی در شناسایی عوامل اثرگذار بر پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی داشته است. نتایج پژوهش نشان میدهد مهم ترین و زیربناییترین مانع برون سازمانی در این راستا عدم وجود برنامه جامع توسعه صنعت در کشور میباشد. همچنین در خصوص عوامل درون سازمانی، اصلیترین عامل متمایزکننده شرکتهای مورد مطالعه در این پژوهش با سایر پژوهشهای موجود در ادبیات، عامل «استقلال مدیریت از مالک و کارآفرین» می باشد که شاید بتوان آن را مهمترین یافته این تحقیق دانست.
Scholars name the current era as the global revolution of innovation and believe that innovation and entrepreneurship today are the main factors of value creation. The impact of entrepreneurial activities on companies' success has attracted researchers to motivating or restrictive factors. Iranian organizations, like other organizations around the world, are presented with complicated environments and conditions, and there is a growing need for innovation and entrepreneurship. Although, whether antecedents of the corporate entrepreneurship in Iranian organizations are consistent with those identified in other countries remains unanswered. What are the main barriers to implementing corporate entrepreneurship in Iranian organizations? This research, through conducting semi-structured interviews with 14 top and middle managers from 10 large Iranian private companies, while using the thematic analysis method, attempts to answer these questions. Results show that the most important environmental obstacle in Iran is the lack of a comprehensive industrial development plan. Moreover, the main distinguishing organizational internal factor of the firms studied in this research in comparison with other organizations that have been studied in literature is the "non-separation of manager from the owner and entrepreneur", which can be considered as the most significant finding of this research.
ملخص الجهاز:
٣- روش تحقیق همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در شرکت های بزرگ خصوصی ایرانی با رویکردی اکتشافی و استفاده از روش تحقیق کیفی اجرا شد.
٤- یافته های پژوهش از کدگذاری و تحلیل مصاحبه های این پژوهش ، دو گروه متمایز عوامل مؤثر بر پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکت های بزرگ خصوصی ایرانی مورد مطالعه ، شناسایی شد که شامل عوامل برون سازمانی و عوامل درون سازمان میباشند.
خلاصۀ یافته های پژوهش در خصوص عوامل برون سازمانی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شرکت های بزرگ خصوصی ایرانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} عوامل درون سازمانی دیگری نیز وجود دارد که در مصاحبه ها ذکر شدهاند ولی به دلیل تکرار به نسبت کمتر آنها، در این پژوهش ، به عنوان عوامل اصلی شناخته نمی شوند.
مقایسه تطبیقی عوامل موجود در ادبیات و پژوهش حاضر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ٤-٣- سایر یافته های پژوهش بجز موارد بالا که یافته های اصلی تحقیق به حساب میآیند، پژوهش حاضر یافته های دیگری نیز دارد که مهم ترین موارد آنها را میتوان با عنوان «ویژگیهای شخصیتی مدیران ارشد در شرکت های بزرگ خصوصی ایرانی مورد مطالعه » طبقه بندی کرد.
A. "Middle managers' perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: Assessing a measurement scale", Journal of Business Venturing, 17 (3), 2002, 253- 273.