خلاصة:
زمینه و هدف: دلزدگی تحصیلی از مهمترین عوامل در کاهش انگیزه و تمایل دانشآموزان برای تحصیل است. دلزدگی از ادامه تحصیل تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شناخت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل مهم در ایجاد دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی از سه دیدگاه معلمان، متخصصان، و دانشآموزان بوده است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه زمینهیابی است که طی آن دیدگاههای معلمان، متخصصان، و دانشآموزان بررسی و مقایسه شده است. به همین منظور از بین تمامی معلمان دبیرستانهای دخترانه مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال 1396، 120 معلم به شیوه نمونهگیری در دسترس؛ از میان تمامی متخصصان روانشناسی شاغل به کار در مراکز آموزشی و پژوهشی شهر رشت، 60 نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند؛ و از میان تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه دوم شهر رشت، 120 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامهای طراحی و شاخص های روانسنجی آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی محاسبه شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه از نظر عوامل موثر بر دلزدگی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل دادهها همچنین نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر دلزدگی دانشآموزان دبیرستانی عبارت اند از: مشکلات و ناراحتیهای جسمانی، نداشتن اطلاعات در مورد رشتههای دانشگاهی، نداشتن دبیران مجرب، و مشکلات پدر و مادر با یکدیگر. مقایسه بین نظرات گروهها نیز حاکی از تفاوت بین آنها بود (0/001> p).
نتیجهگیری: توجه به مشکلات دانشآموزان برای موفقیت تحصیلی از اهمیت فراوانی برخوردار است و برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل موثر بر بیانگیزگی تحصیلی آنها را شناسایی کنیم. نتایج مطالعه حاضر میتواند در رفع موانع تحصییلی دانش آموزان راهگشا باشد.
Background and Purpose: Academic dissatisfaction is one of the most important factors in reducing students' motivation and desire to study. Academic dissatisfaction is influenced by various factors that are important to recognize. The purpose of the present study was to identify important factors in high school students' academic dissatisfaction from perspectives of teachers, specialists, and students. Method: The present study is a survey study in which the perspectives of teachers, specialists, and students are compared. For this purpose, among all teachers of second high school girls in Rasht in 2018, 120 teachers are selected through convenience method; among all psychologists working in educational and research centers in Rasht, 60 are selected through purposeful method; and among all students studying in secondary schools in Rasht, 120 were selected through convenience method. A questionnaire was designed for data collection and its psychometric properties were calculated through exploratory and confirmatory factor analysis. Results: The results showed that there was a significant difference between the study groups in terms of factors affecting academic dissatisfaction. The results of the data analysis also showed that the most important factors affecting high school students' academic dissatisfaction were: Physical problems and discomfort, lack of information about academic disciplines, lack of qualified teachers, and parenting problems. Comparisons between groups' opinions also indicated a difference between them (p <0.001). Conclusion: Considering the problems of students for academic success is very important and for any planning, we must first identify the factors affecting their academic motivation. The results of this study can be helpful in removing students' academic barriers.