خلاصة:
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان دادند که شیوههای والدگری مادر نقش اساسی در سلامت روان کودک دارند و هر یک از سبکهای والدگری، تاثیرات متفاوتی بر سرنوشت روانشناختی فرزندان به جا میگذارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس شیوههای والدگری مادران با میانجیگری سازشیافتگی کودک انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان مراکز پیشدبستانی شهر زنجان در منطقه یک و دو آموزش و پرورش شهر زنجان در سال تحصیلی 97-1396 (2201 دختر و 2688 پسر) بودند. نمونه پژوهش، شامل 447 نفر (191دختر و 256 پسر) دانشآموز پیشدبستانی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این مطالعه از پرسشنامههای شیوههایوالدگری (۱۹73)، سازشیافتگی کودک دخانچی (1377)، و چکلیست رفتار کودک- نسخه گزارش معلم آخنباخ (2001) استفاده شد. برای تحلیل دادههای بهدست آمده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد مولفههای شیوههای والدگری مادران به طور مستقیم بر مشکلات رفتاری کودکان تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد شیوههای والدگری مادران از طریق سازشیافتگی کودک بر مشکلات رفتاری کودکان، تاثیر غیرمستقیم دارد (0/01=P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیر سازشیافتگی کودک در رابطه شیوههای والدگری مادران با مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی، از نقش غیر قابل انکاری برخوردار است؛ بنابراین آموزش شیوههای والدگری صحیح به مادران و در نتیجه بهبود سطح سازشیافتگی کودکان، میتواند در کاهش مشکلات رفتاری بسیار موثر باشد.
Background and Purpose: Previous studies have shown that maternal parenting styles play a key role in the child's mental health and that each parenting style has different effects on the psychological well-being of children. Thus, the present study aimed to predict children's behavioral problems based on maternal parenting styles with mediating role of child adjustment.
Method: This research is a correlation study. The statistical population of this study included all preschool students of city in the academic year 2017-2018 (2201 girls and 2688 boys). The sample consisted of 447 (191 girls and 256 boys) preschool students from the mentioned papulation who were selected through multistage cluster sampling. Parenting style inventory (Baumrind 1973), child adjustment questionnaire (1998), and child behavior checklist of the teacher report of ASEBA (2001) were used to collect data in this study. Correlation and path analysis were used to analyze the data.
Results: The findings showed that the components of mothers' parenting styles directly affect children's behavioral problems. The results also showed that maternal parenting styles had a direct effect on children's behavioral problems through child adjustment (P = 0.01).
Conclusion: The results of this study showed that the variable of child adjustment in relation to maternal parenting styles with behavioral problems in preschool children plays an undeniable role. Therefore, educating mothers about proper parenting practices and thus improving the levels of the level of child adjustment can be very effective in reducing behavioral problems.