خلاصة:
زمینه و هدف: مشکلات اضطرابی از اختلالهای شایع کودکان هستند که میتوانند زمینهساز بسیاری از اختلالهای دیگر در سنین بعدی باشند. بسیاری از کودکان با اختلالهای اضطرابی در دوره کودکی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز با مشکلات سازش یافتگی بسیاری مواجه میشوند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی بر اضطراب مدرسه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
روش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دخترمقطع ابتدایی (11-7ساله) شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدهاند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه گواه جایدهی شدند. جهت اندازهگیری سطح اضطراب آزمودنیها از آزمون اضطراب فیلیپس (1987) استفاده شد. برای گروه آزمایش یازده جلسه یک ساعته قصه درمانی برگزار شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. مجدداً پسآزمون از هر دو گروه اجراشده و دادههای بهدست آمده با روش تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که قصهدرمانی بر اضطراب مدرسه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی تأثیر معنادار داشته است و بین گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پسآزمون در مقایسه با گروه گواه از نظر سطح اضطراب مدرسه، به طور معناداری کاهش یافته است (0/001>p F= 12/03, ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که قصهدرمانی باعث میشود که دانشآموزان بتوانند هیجانات مثبت و منفی خود را شناسایی کنند و در نتیجه اضطراب در آنها کاهش یابد؛ بنابراین توصیه میشود از این رویآورد در کنار سایر روش های درمان اضطراب برای کاهش اضطراب مدرسه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی، استفاده شود.
Background and Purpose: Anxiety problems are common disorders in children that can cause many other disorders in later ages. Many children with anxiety disorders in childhood and adolescence also have many adjustment problems. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of narrative therapy on school anxiety of female primary students.
Method: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test. The statistical population of the study included all female students of primary school (7-11 years) in Isfahan in the academic year 2015-2016. Sample size included 30 female students who were selected by multistage random sampling method. Phillips (1987) anxiety test was used to measure the level of anxiety of the subjects. The experimental group received eleven one-hour storytelling sessions and the control group received no intervention. Both experimental and control groups were re-evaluated in post-test and data were analyzed by covariance analysis.
Results: The results showed that narrative therapy had a significant effect on school anxiety in female primary students and there was a significant difference between the experimental group and the control group. That is, the mean scores of the experimental group in the post-test compared to the control group were significantly lower in terms of school anxiety (F= 12/03, P = 0.003).
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that narrative therapy enables students to identify their positive and negative emotions and thus reduce their anxiety, so it is recommended to use this approach along with other methods of anxiety treatment to reduce school anxiety in female primary school students.