خلاصة:
هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت را میتوان از ویژگیهای مهم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی به شمار آورد. این پژوهش برای تعیین نقش پیشبینی کنندگی هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت در یادگیری زبان انگلیسی در دختران و پسران انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی، و جامعۀ آماری کلیۀ زبان آموزان، زبان انگلیسی دختر و پسر شهرستانهای قائمشهر، بابل و ساری که در سال97 ـ1396 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد، نمونهای به حجم 625 نفر انتخاب گردید که 351 نفر از آنها پسر و 274 نفر دختر بودند، که به سه پرسشنامۀ هوش موفّق استرنبرگ با مجموع (36) سؤال و ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامۀ خِرَد آردلت(29) با ضریب پایایی 84/0 و پرسشنامه خلاقیت عابدی با (60) سؤال و ضریب پایایی 89/0،که در مجموع به (125) سؤال پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مؤلفههای هوش موفق و خلاقیت میتوانند در پیشبینی یادگیری زبان نقش داشته باشند.نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد که هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت از عوامل بسیار مهم در یادگیری زبان انگلیسی هستند که با اجرای صحیح آنها در کلاس وآموزش آنها به زبان آموزان میتوان بهطور مستقیم فرایند یادگیری را ارتقا بخشید.
Successful intelligence, wisdom and creativity can be so important features of success in learning English. This study was designed to determine the predictive role of successful intelligence, wisdom and creativity in learning English in girls and boys. The method of this study was descriptive and correlation, and the statistical population were all girls’ and boys’ English learners’ of Ghaemshahr, Babol and Sari, who were studied in 1976-97, out of which 625 were selected, 351 were boys and 274 were girls, which answered three Questionnaire; Sternberg Successful intelligence Questionnaire with a 36 Question and a reliability coefficient of 0.88 and Ardlet wisdom questionnaire with a total of 29 Question and a reliability of 0.84 and an Abedi Creativity Questionnaire with 60 Question and reliability coefficient of 0.89, which answered a total of (125) questions. Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used for data analysis. The results showed that the components of successful intelligence and creativity can play a role in predicting language learning. The results also showed that successful intelligence, wisdom and creativity are important factors in learning English that can directly enhance the learning process by implementing them correctly in the classroom and teaching them to learners.
ملخص الجهاز:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و چهارم ، زمستان ٩٨، ص ٢٠٧ تا ٢٣٤ Vol. 15, No. 54, Winter 2019 پيش بيني يادگيري زبان انگليسي در دختران و پسران بر اساس هوش موفق ، خرد و خلاقيت سعيد اسمعيل نيا١، غلامرضا صرامي ٢، شکوه السادات بني جمالي 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٣/٠٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٥/١٠ چکيده هوش موفق ، خرد و خلاقيت را ميتوان از ويژگيهاي مهم موفقيت در يادگيري زبان انگليسي به شمار آورد.
اين پژوهش براي تعيين نقش پيش بيني کنندگي هوش موفق ، خرد و خلاقيت در يادگيري زبان انگليسي در دختران و پسران انجام گرفته است .
هوش تحليلي ٢ به توانايي افراد در برخورد با مسائل اطراف گفته ميشود و زماني استفاده ميشود که فرد قدرت تحليل ، ارزشيابي و مقايسه را داشته باشد(هاک، ٢٠١٨)، ميتوان گفت که اين عامل شبيه تواناييهاي تحصيلي است که عموما بوسيلۀ آزمون هاي هوشي موجود اندازه گيري ميشوند (سيف ، ١٣٩٣).
creative intelligence پيش بيني يادگيري زبان انگليسي در دختران و پسران بر اساس ....
Nunan ٢٣٠ فصلنامه روان شناسي تربيتي، شماره پنجاه و چهارم ، سال پانزدهم ، زمستان ٩٨ خلاقانه اي نظير داربست بندي کردن ١، بارش مغزي ٢ توانايي هوش موفق و خلاقيت را در يادگيرندگان زبان انگليسي، در چهار مهارت زير ارتقا بخشيد: ١- در Listening ميتوان از تکنيک هاي: بالا به پايين ٣، پايين به بالا٤، اسکن کردن کلمات کليدي ٥، اسکن کردن مغز مطالب ٦، پيش بيني کردن ٧، استنباط کردن ٨، کنترل 9 کردن استفاده کردن .