خلاصة:
مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم حقوق شهروندی از جمله مفاهیم و واژههایی است که پیشینه و خاستگاهی بس طولانی در تاریخ سیاسی و اجتماعی جوامع بشری دارد در این پژوهش سعی شده با معرفی روش نوینی در آموزش حقوق شهروندی نسبت به این آگاه سازی اقدام شود. هدف اصلی این مقاله عبارتست از: تعیین میزان رابطه تبلیغات شهری وحقوق شهروندی.
روش پژوهش: جامعه آماری در این تحقیق با توجه به سئوال اصلی جامعه آماری 85 نفر از مدیران علمی و اجرایی در امر تبلیغات میباشد که با توجه به نمونهگیری هدفمند 8 نفر از اساتید دانشگاه، 20 نفر از صاحب نظران مسائل تبلیغات در مرکز پژوهشهای بازرگانی و مرکز تحقیقات استراتژیک، 18نفر از مدیران حوزه تبلیغات و 39 نفر از کارشناسان حوزه تبلیغات میباشند. با توجه به محدود بودن جامعه همه اعضای جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند و به روش سرشماری مورد پرسش قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از اثبات فرضیات مطرح شده در مقاله است بدین معنا که تبلیغات شهری باعث افزایش آگاهی از حقوق شهروندی در شهروندان تهرانی شده است.
نتیجهگیری: تبلیغات شهری باعث افزایش آگاهی از حقوق شهروندی در شهروندان تهرانی شده است.
Introduction and purpose: The concept of citizenship is one of the concepts and words that have a long history in the political and social history of human societies. This research has attempted to introduce a new method of citizenship education. The main purpose of this study is determining the relationship between urban advertising and citizenship rights. Method: According to the main question of this study, participants of this study were 85 persons of scientific and executive managers in the field of advertising; Moreover purposeful sampling was used which include 8 university professors, 20 experts of propaganda issues in Business Research Center and Strategic Research Center, 18 publicity managers and 39 publicity experts. Given the limited population of the community, all members of the community were interviewed using census method. Findings: The findings of the study confirm the hypotheses of this study, meaning that urban advertising has increased the awareness of citizenship rights in citizens who live in Tehran. Results: Urban advertising has increased the awareness of citizenship rights in citizens who live in Tehran.