خلاصة:
هدف این مطالعه، بررسی تطبیقی ابعاد برنامههای توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران، آمریکا، مالزی، ژاپن، انگلستان و فنلاند بود. این پژوهش از نوع توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای بر اساس روش «جرج بردی» بوده است. درواقع انتخاب کشورها بر اساس موفقیت آنها در حوزه برگزاری دورهها و برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی بوده است. داده های تحقیق از طریق مطالعهی کتب و بررسی اسناد ، مدارک و مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده است. جامعه پژوهش برنامه های توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی درکشورهای منتخب و متخصصان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در زمینه برنامه های توسعه حرفه ای کشور ایران بوده است. نمونه نیز به صورت هدفمند مبتنی بر سوالات پژوهش انتخاب شده است. یافتهها نشان داد که شباهت ابعاد برنامه توسعه حرفه ای در کشورهای منتخب شامل تاکید همه کشورها بر ابعاد ارتقای دانش تعلیم و تربیت و دانش محتوایی موضوعی، خودکارآمدی و عزت نفس حرفهای، نگرش و کارآمدی حرفهای، تسلط در زمینه برنامه ریزی درسی، روشهای تدریس و ارزشیابی، یادگیری مادام العمر و یادگیری تجربی بوده است. مواردی همچون تاکید کشورهای منتخب بر سواد انسان شناسی و توجه محدود کشور ایران به این حوزه، تاکید کشورهای منتخب به صورت مستقیم بر رشد مهارتهای فردی و اجتماعی در این دوره ها و همچنین متمرکز شدن کشورهای منتخب بیش از ایران بر بعد آموزش مهارتهای برنامهریزی، هدایت، ارزیابی، روشهای تدریس و مدیریت کلاس در این دورهها تفاوت بین کشورها را نشان داد.
The purpose of this study is to evaluating comparative dimensions of the program professional development of primary teachers in Iran, Usa, Malaysia, Japan, the UK and Finland. This is a descriptive study based on comparative analysis Based on the method of "George Brady". Research data through study Writing and reviewing documents , Documents and semi-structured interviews have been collected . The research community is the professional development programs of elementary teachers in selected countries and experts and professors of the University of Farhangian in the field of professional development programs in Iran . The sample also purposefully selected based on the research questions .In the terms of similarity and differences dimensions are : Dimensions; Similarities : The emphasis of all countries on the promotion of education and subject content knowledge, self-efficacy and self-esteem, career O, the attitude and efficiency of the profession You mastered curriculum planning, teaching and assessment methods, lifelong learning and experiential learning . Differences: 1. Selected Countries anthropology focuses on literacy, but showed little .2- Considering the attention of the countries directly on the development of personal and social skills in these courses has emphasized .3- Selected countries over Iran after training skills program The fine, Guidance Evaluation, Methods teaching and management Class in this course They emphasized the 4- Selected countries and Iran more than other countries in terms of administrative and selection and promotion in this period Has considered
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش های مختلفی که در زمینه بررسی و شناسایی شایستگیها و صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام گرفته ، بیانگر این موضوع است که اگرچه صلاحیت های مشترک زیادی بین این مطالعات وجود دارد، اما این پژوهش ها ابعاد و دسته بندیهای متفاوتی از صلاحیت ها و شایستگیهای حرفه ای معلمان ارائه کرده اند (هانتلی ٥، ٢٠٠٨؛ قاسم زاده ، جعفری و قورچیان ،١٣٩٧؛ احمدی و همکاران ، ١٣٩٥؛ زربخش ، ١٣٩٢، ملایی نژاد، ١٣٩١) پژوهش های زارعی و همکاران (١٣٩٥)، ساندلز و بریانت ٦ (٢٠١٤) و استیل و ژانگ 7 (٢٠١٦) به بررسی اهمیت توسعه حرفه ای معلمان و دوره های توسعه حرفه ای در 1.
در پژوهش حاضر پژوهشگر، نظام آموزشی کشورهای منتخب و برنامه های توسعه حرفه ای ١ و وضعیت فعلی آموزش معلمان این کشورها را موردبررسی قرار داده و با ایران مقایسه کرده است ، درواقع ، این کشورها در زمینه توسعه حرفه ای معلم پیشرفت بسیاری داشته اند؛ بنابراین بررسی تطبیقی آموزش ابتدایی ایران با این کشورها بسیار کارساز بوده و الگوهایی را برای بهسازی نظام توسعه حرفه ای آموزش وپرورش ایران تسهیل می کند.
8. comparison (به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعه آماری موردبررسی در این پژوهش شامل : ١) اسناد و مدارک درباره برنامه های توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی در کشورهای ژاپن ، انگلستان ، فنلاند، آمریکا، مالزی و ایران است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به منظور بررسی تطبیقی ابعاد برنامه های توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران ، آمریکا، مالزی، ژاپن ، انگلستان و فنلاند انجام شد.
Journal of Leadership and Educational Management, 2(4), 163-152[In Persian].