خلاصة:
زمینه و هدف: حوادث چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی یکی از مهمترین علل وقوع میلیونها مرگ و ناتوانی کودکان در سراسر جهان به شمار میآیند و بار مالی زیادی را بر سیستم بهداشتی درمانی جوامع تحمیل میکنند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سانحهپذیری کود کان بر اساس نشانههای اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی و کندگامی شناختی با میانجی گری حساسیت به پاداش و تنبیه
انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی انجام شد. بدین منظور از بین جامعه آماری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۸-۹۹، تعداد ۲۰۰ دانش آموز با روش نمونهگیری خوشهای سه مرحلهای، انتخاب شدند. ابزارهای مورد
استفاده در این پژوهش، مقیاس درجهبندی رفتار (سوانسون، نولان و پلهام، ۱۹۸۰)، پرسشنامه کندگامی شناختی (پنی، واچبوچ، کلین،
کو رکوم و اسکیس، ۲۰۰۹)، آزمون خطرپذیری بادکنکی (لجوئزء ۲۰۰۲) و پرسشنامه سنجش سوانح (پترسون، سالدانا و هیبلوم، ۱۹۹۶) بود.
برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارSPSS20 وAMOS24 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با افزایش نشانههای نارسایی توجه - فزون کنشی و کاهش نشانههای کندگامی شناختی، میزان حوادث
غیرعمدی در بین کودکان افزایش مییاید. همچنین حساسیت به پاداش و تنبیه میتواند در رابطه بین اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی و
کندگامی شناختی با سانحهپذیری، نقش میانجی ایفا کند (p> ۰/۰۵)
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که حساسیت بالا به تنبیه سبب محافظت افراد از سوانح غیرعمد میشود؛ زیرا سانحه دیدن نوعی تنبیه محسوب شده و کودکان با درجات بالای نشانههای کندگامی شناختی به دلیل حساسیت بالای تنبیه، خود رادرگیر کارهای خطرناک و ریسکپذیر نمیکنند و در نتیجه کمتر دچار سانحه میشوند. در حالی که کودکان با نشانههای بالای نارسایی توجه- فزون کنشی به دلیل حساسیت بالا به پاداش همواره به دنیال خطر و هیجان بوده و بنابراین سانحه پذیری بالاتری دارند
Background and Purpose: Accidents, both intentional and unintentional, are one of the leading causes of death and disability for children around the world and impose a heavy financial burden on the health care system of societies. The aim of the present study was to predict the children's accident proneness based on attention deficit hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo symptoms by mediating role of sensitivity to reward and punishment.
Method: The research is descriptive and correlational. The statistical population included all elementary students of Tabriz city in the academic year of 2019-2020. For sampling, 200 students were chosen by random multistage cluster sampling method. Data were collected using Child Behavior Rating Scale (Swanson, Nolan, Pelham & 1980), Sluggish Cognitive Tempo Questioner (Penny, Waschbusch, Klein, Corkum & Eskes, 2009), Balloon Analogue Risk Task (Lejuez, 2002), and Minor Injury Severity Scale (Peterson, saldana & hiblum, 1996). Data analysis was performed by path analysis using SPSS20 and AMOS 24 software.
Results: The findings show that with increasing symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder and decreasing symptoms of sluggish cognitive tempo, the rate of accident proneness among children, increases. Also, sensitivity to reward and punishment are able to mediate the relationship between attention deficit hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo with accident proneness (p
Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that high sensitivity to punishment, protects children from accident proneness, because an accident is a form of punishment, and children with a high degree of sluggish cognitive tempo due to their high sensitivity to punishment, do not engage in dangerous and risky activities, so they are less likely to be injured. While children with attention deficit hyperactivity disorder are always at risk because of their high sensitivity to rewards, so they are more likely to be injured.