خلاصة:
همانند کسبوکارهای سنتی در تجارت الکترونیک و کسبوکارهای آنلاین، رفتار خرید مجدد مشتریان از معیارهای کلیدی موفقیت به شمار میرود، اما متفاوت به نظر میرسد. از این رو پژوهش حاضر درصدد رسیدن به مدلی برای قصد خرید مجدد آنلاینB2C است. این پژوهش در چارچوب الگوواره فلسفی تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و تکنیک تحلیل مضمون با استفاده از ابزار مصاحبه انجام شده است. بر این اساس با 36 نفر شامل، 6 نفر متخصص در زمینه تجارت الکترونیک، 13 نفر کارگزار در حوزه کسبوکار اینترنتی و 17 نفر مشتریانی که خرید مجدد آنلاین داشتهاند، مصاحبه انجام شد. پس از کدگذاری مصاحبهها نخست به 120 کد و سپس با تقلیل کدها به 89 کد نهایی دست پیدا شد که این تعداد در قالب 21 مضمون پایه دستهبندی شدهاند. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل نهایی، مضمونهای پایه در قالب چهار مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند: روانشناختی، فناوران، سازمانی و مشتری. از میان این چهار مضمون، مبحث فناوری بیشترین میزان تأکید را داشته است و مباحث سازمانی، مشتریمداری و مباحث روانشناختی در رتبههای بعدی قرار دارند که میتواند با همین میزان اهمیت مورد توجه مدیران حوزه تجارت الکترونیک قرار گیرد.
Customers’ purchase behavior is one of the main criteria and critical success factors of e-commerce and online businesses which is similar to traditional businesses with some differences. Therefore, this study tries to reach a model for analyzing the online re-purchasing intention in B2C transactions. This research has been done in the framework of interpretive philosophical paradigm, with inductive approach, in qualitative method and the theme analysis technique using interviewing tools. Accordingly, an interview was conducted with 36 people including 6 e-commerce experts, 13 brokers in Internet business and 17 re-purchasing customers. After coding the interviews, 120 codes were reached at the first stage and final codes had been retrieved which were classified in 21 basic themes. After final analysis, the basis themes were divided into four organizing theme: psychological theme, technological theme, institutional and customer-orientation theme. Among these four themes, the concept of technology in e-commerce has the greatest emphasis. Organizational issues, customer-orientation and psychological issues are at the next rankings, which can also be considered as important which can be considered by as e-commerce managers.
ملخص الجهاز:
بر همین اساس بازیگران تجارت الکترونیک همواره به دنبال پاسخگویی به این سؤال هستند که چه عواملی بر قصد خرید مجدد آنلاین تأثیرگذار است تا با شناسایی آن عوامل و تحلیل آنها راهبردهای خود را تدوین کنند و کسب مزیت رقابتی نمایند.
2 با بررسی انجام شده در ادبیات موضوع قصد خرید مجدد آنلاین استنباط شد که با توجه به نگرانی های کارگزاران و پژوهشگران این حوزه ، پژوهش های زیادی با ماهیت ، سؤالها، اهداف و روش شناسیهای متفاوت در صنایع و بسترهای مختلف انجام شده است اما مدلی که جامعیت داشته و دربرگیرنده همه این عوامل باشد، مشاهده نشد.
برای ارائه تصویری جامع از مدل و تئوری های حوزه قصد خرید مجدد آنلاین و همچنین آمادگی جهت ارائه بینشی نوین برای تدوین مدل نهایی پژوهش تلاش شده است تا همه این 3 / مدل ها احصا شده و در ادامه برخی از آنها تشریح شود.
بر این اساس سؤال اصلی این پژوهش این است که عوامل مؤثر بر قصد خرید مجدد آنلاین در بستر ایران کدام است ؟ ٣- روش شناسی پژوهش به منظور در نظر گرفتن بستر و زمینه پژوهش که از مؤلفه های اصلی پژوهش های تفسیری است ، به مصاحبه با خبرگان دانشگاهی (کسانی که به صورت دانشگاهی در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند)، کارگزارانی که به صورت عملی در بخش بازاریابی شرکت های مختلف فعالیت دارند و مشتریان پرداخته شده است .
(2018) "Assessing the effects of consumers’ product evaluations and trust on repurchase intention in e- commerce environments", International Journal of Information Management, 39 (1):199–219.