خلاصة:
استراتژی تجاری شرکت نشانگر نحوه رقابت شرکت در بازار انتخابی شرکت است. شرکتها با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب، مزیت رقابتی بهدست میآورند و زمینه پیشرفت شرکت را فراهم سازند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ترتیب ورود به بازار و جهتگیریهای استراتژیک بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای سنجش فرضیههای پژوهش از دادههای مالی 150 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 الی 1395 استفاده شده است. آزمون فرضیهها مطابق رگرسیون حداقل مربعات تعمیمیافته به روش دادههای ترکیبی است. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم ترتیب ورود به بازار بر اساس اتخاذ نوع جهتگیریهای استراتژیک بر عملکرد مالی است، بهطوری که شرکتهای پیرو اولیه با استفاده از استراتژی تمایز بازاریابی و شرکتهای تازه وارد در استفاده از استراتژی رهبری هزینه عملکرد موفقی بر اساس معیارهای بازده دارایی و بازده فروش دارند، همچنین اتخاذ استراتژی تمایز نوآورانه برای شرکتهای پیشگام و پیرو اولیه تأثیر مثبت و معناداری با معیار بازده دارایی بهمنزله معیار اندازهگیری عملکرد مالی شرکت دارد.
The company's business strategy reflects how the company is competitive in the company's selected market. Many companies are trying to gain competitive advantage by developing appropriate competitive strategies and, by increasing the competitiveness of their products, provide the basis for the growth and development of the company. The paper’s aim is to investigate the effect of market entry and strategic orientations on financial performance of Tehran Stock Exchange companies. Thus, financial data of 150 companies of Tehran Stock Exchange for the period of 1390-1395 used to test the research hypotheses. The generalized least squares regression model has been used to test the combining data. As the research findings, the direct order of entry into the market active by the adoption of strategic performance orientations of the companies. But the initial followers of the strategy of marketing differentiation and the new companies entering the strategy leadership have a successful performance based on asset efficiency and sales returns. The adoption of an innovative differentiation strategy for pioneering and early-stage companies has a positive and significant impact on asset efficiency as a measure of corporate financial performance.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش حاکي از تأثير مستقيم ترتيب ورود به بازار بر اساس اتخاذ نوع جهت گيريهاي استراتژيک بر عملکرد مالي است ، به طوري که شرکت هاي پيرو اوليه با استفاده از استراتژي تمايز بازاريابي و شرکت هاي تازه وارد در استفاده از استراتژي رهبري هزينه عملکرد موفقي بر اساس معيارهاي بازده دارايي و بازده فروش دارند، همچنين اتخاذ استراتژي تمايز نوآورانه براي شرکت هاي پيشگام و پيرو اوليه تأثير مثبت و معناداري با معيار بازده دارايي به منزله معيار اندازه گيري عملکرد مالي شرکت دارد.
نتايج اين پژوهش مي تواند به مديران جهت اتخاذ رويه هاي 1 Lieberman and Montgomery 2 Tirtayasa and Puspowarsito 3 Robinson and Fornell 4 Miller 5 Mitchell سودآورانه در رويکردهاي مديريتي و مالکان شرکت ها به منظور بررسي عملکرد مديران کمک کند.
1 Bowman and Gatignon 2 Zhang and Markman 3 Lilien and Yoon 4 Teo 5 Robinson and Chiang فرضيه سوم : استراتژي تمايز نوآورانه بر روي عملکرد پيشگامان و اولين پيروان تأثير مثبت دارد اما تأثير معناداري بر عملکرد تازه واردان ندارد.
با توجه به نتايج حاصل از آزمون فرضيه سوم ، استفاده از استراتژي تمايز نوآورانه توسط شرکت هاي پيشگام و پيروان اوليه ، تأثير مثبت و معناداري بر عملکرد مالي با معيار بازده داراييها دارد.
"Entry Order, Market Share, and Competitive Advantage: A Study of Their Relationships in New Corporate Ventures," Journal of Business Venturing, 4: 197-209.
"The Impact of Product Market Competition and Business Strategy on the Relationship between Capital Structure and Financial Performance of the Companies".