خلاصة:
شبکهسازی برای رهبرانی که دنیا را با دیدی نظاممند میبینند به استراتژی محبوبی تبدیل شده است و متخصصان در بسیاری از زمینهها، از جمله رهبری سازمانی، برای حل یا بهبود مشکلات اجتماعی پیچیده از راهحلهای مبتنی بر شبکه استفاده میکنند. توسعه تئوری رهبری شبکهای در دانشگاهها منجر به ارتباط منسجم و نظامیافته لایهها و سطوح مختلف دانشگاه گردیده و از توسعه جزیرهای دانشگاه جلوگیری خواهد کرد. پژوهش با رویکرد کیفی، با استفاده از استراتژی تئوری مفهومسازی دادهبنیاد به طراحی الگوی رهبری شبکهای در بخش خدمات پرداخته است. با 12 نفر از مدیران اجرایی دانشگاه پیامنور در سطوح مختلف و به روش نیمهساختاریافته مصاحبه و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تجزیهوتحلیل 179 مفهوم، 17 مقوله و 8 قضیه شناسایی گردید که تشکیلدهنده مدل نهایی پژوهش مبتنی بر مدل پارادایمی استراوس و کوربین هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که رهبری شبکهای بهمثابه مقوله محوری و در تعامل با شبکهگونی پیرامونی، کنشهای فردی و سازمانی، زیرساختنرم و سخت و نوآوری فرآیند و خدمت، باعث تعالی شبکه دانشگاه میشود. با توجه به مؤلفههای اصلی رهبری شبکهای شامل کسب دانش، مهارت و نگرش شبکهای، توصیه میشود طراحی و تدوین برنامههای مدون و منظمی برای ایجاد و پرورش این مؤلفهها در بین کارکنان دانشگاه از قبیل برگزاری کارگاههای آموزشی و عملیاتی و همایشهای علمی در دستور کار مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه قرار گیرد.
Networking has become a popular strategy for leaders who view the world in a systematic way, and experts in many fields, including organizational leadership, use network-based solutions to solve or improve complex social problems. The development of network leadership theory in universities will lead to a coherent and systematic relationship between different layers and levels of the university and will prevent island development. This research has designed by using a qualitative approach a network leadership model in the service sector, using the data conceptualization strategy of the Foundation. In this regard, 12 executives of Payame Noor University at different levels were analyzed through semi-structured interviews and interview texts in three stages of open, axial and selective coding. As a result of this analysis, 179 concepts, 17 categories and 8 theories were identified that form the final research model based on the Strauss and Corbin paradigm model. The results of the study show that network leadership as a central category and in interaction with the surrounding network, individual and organizational actions, soft and hard infrastructure and innovation of process and service, causes the excellence of the university network. Due to the main components of network leadership, including the acquisition of knowledge, skills and network attitude, it is recommended to design and develop well-organized and well-organized programs to create and cultivate these components among university staff, such as holding Educational and operational workshops and scientific conferences should be on the agenda of university administrators and faculty members.
ملخص الجهاز:
با توجه به مؤلفه هاي اصلي رهبري شبکه اي شامل کسب دانش ، مهارت و نگرش شبکه اي، توصيه ميشود طراحي و تدوين برنامه هاي مدون و منظمي براي ايجاد و پرورش اين مؤلفه ها در بين کارکنان دانشگاه از قبيل برگزاري کارگاه هاي آموزشي و عملياتي و همايش هاي علمي در دستور کار مديران و اعضاي هيأت علمي دانشگاه قرار گيرد.
رهبري شبکه اي يک سيستم تعاملي است که به ارتباط بين مديران و اعضاي 1 Lorenzoni and Lipparini 2 Williams 3 Parker 4 Agranoff and McGuire 5 Jungwirth and Müller 6 common denominator 7 Hogg 8 Provan 9 leadership in networks شبکه بستگي دارد، زيرا رهبري «انجام کارها» از طريق اقدامات ديگران است .
روش جمع آوري اطلاعات نيز مبتني بر مصاحبه اکتشافي با نمونه پژوهش است که هدف اين مصاحبه ، نگاه به موضوع پژوهش از 1 Governance structure 2 Leader Proactivity 3 Strauss & Corbin مفاهيم از آن ها، اولين چرخه کدگذاري باز آغاز شد و در زمان مطالعـه هـر مصـاحبه اين سؤال مطرح شد که در ايـن مصـاحبه چـه متغيرهـا و مؤلفـه هـايي در ارتبـاط بـا رهبري شبکه اي در دانشگاه پيام نور مطرح شده است ؟ و اين متغيرها و مؤلفـه هـا بـه چه معنا هستند؟ سپس با طرح اين پرسش که ؛ اين مؤلفه ها در چه مواردي با يکديگر مشابه هستند؟ از طريق فرآيند مقايسه اي، شباهت ها و تفاوت هاي مفاهيم ، استخراج و بررسي شده و مفاهيم شبيه يکديگر در يک مقوله يا دسته بندي قرار داده شدند.