خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تدوین چارچوب یادگیری محیط کار است. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش داده بنیاد استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش کلیه کارکنان و اعضای اتاق بازرگانی اهواز و اطلاع رسان ها 18 نفر هستند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و مقوله بندی با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی اطلس تی.آی و در سه مرحله توجه، جمع آوری و تفکر استفاده شده است. جهت بررسی صحت و استحکام داده ها در پژوهش حاضر از سه معیار 'مقبولیت'، 'قابلیت اطمینان' و 'تاییدپذیری' استفاده شد. بر اساس یافته ها، یادگیری محیط کار در پنج حیطه شامل محیط کار (برابری و عدالت، جو حاکم بر محیط کار، فرهنگ یادگیری و محیط کار حمایت کننده)، کارکنان(علاقمندی به کار و یادگیری، مسئولیت پذیری و هوش و انضباط)، مدیریت (قدرت رهبری، سواد علمی و فضایل اخلاقی)، برنامه درسی محیط کار (هدف گذاری و هدفمندی، محتوای آموزشی، توان مدرسین، نظارت و اجرا، بازخورد و اصلاح) و تعامل و تلفیق (تعامل مدیریت و کارکنان، تعامل همکاران با یکدیگر، تلفیق آموزش رسمی و تجربی، تلفیق آموزش نظری و عملی) قابل شناسایی است. پیامدهای یادگیری محیط کار شامل کارآمدی و اثربخشی سازمان، منفعت مالی، انسجام و تخصص، پیشرفت شغلی همراه با رغبت و انگیزه کارکنان می شود.
The aim of the present study was to develop a framework for workplace learning. The research paradigm was qualitative and the grounded theory research method was use. The research population consisted of all the employees and members of Chamber of Commerce. Then 18 informants were selected by targeted sampling method until reaching the data saturation. The research tool was an in-depth semi-structured interview. In order to analyze the data, coding and categorization were used by Atlas ti software and in three stages of noticing, collecting and thinking. In order to evaluate the data strength in the present study, three criteria of "acceptability", "reliability" and "verifiability" were used. Based on the findings, the framework of the workplace learning consisted of the environment (equality and justice, working environment, learning culture and supportive work environment), the employees (interest in work and learning, responsibility and intelligence and discipline), the management (leadership power, scientific literacy And ethical virtues), the curriculum (goal setting and purposefulness, educational content, teachers 'ability, supervision and implementation, feedback and correction) and the interaction and integration (management-staff interaction, colleagues' interaction with each other, combination of formal and experimental education, integration). Outcomes of workplace learning include organizational efficiency and effectiveness, financial benefit, cohesiveness and expertise, career advancement along with employee motivation.
ملخص الجهاز:
اگرچه برنامه ريزي و برگزاري دوره هاي آموزشي هنوز هم به عنوان يک فعاليت اساسي و گزارش ساز مهم و اساسي تلقي ميشود اما برنامه درسي محيط کار ديگر در انحصار تدوين يا طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي کلاس محور نيست و علاقه مند بکارگيري رويکردهاي نوين و حرکتي بي - سابقه از برنامه ريزي آموزش هاي رسمي به سمت خلق فرصت هاي غيررسمي براي يادگيري پايدار بوده است (٢).
1. Informal Learning بر اساس گفته هاي جاکوپس و پارک ١ (٨) يادگيري محيط کار به روش هاي مختلفي که کارکنان از طريق آن ياد ميگيرند، اشاره دارد.
مهماندوست قمصري ، فتحي واجارگاه ، خراساني و صفايي موحد (١٨) در پژوهشي تحت عنوان «شناسايي و اعتبارسنجي عوامل مؤثر بر استقرار الگوي برنامه ريزي درسي محيط کار با تاکيد بر پيامدهاي توسعه اقتصادي » نشان دادند که مهم ترين عوامل شناسايي شده عوامل فردي ، عوامل زمينه اي و عوامل شغلي است و پيامدهاي رشد و توسعه اقتصادي استقرار برنامه درسي در سازمان ها، شامل عوامل فردي (بهبود فرايند يادگيري ، بهبود روابط با همکاران ، افزايش تعلق کاري و پيشرفت شغلي ) و عوامل سازماني (يادگيري سازماني ، بهبود 1.
در چارچوبي که با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر تدوين گرديد، پنج عامل شناسايي شد که عبارتند از محيط کار، برنامه درسي محيط کار، افراد (کارکنان )، مديريت و تعامل و تلفيق است .
Mehmandoost Ghamsari Z S, Fathi Vajargah K, Khorasani A, Safayi Movahed S.