خلاصة:
هدف از مقاله حاضر؛ ارزیابی وضعیت موجود محتوا در برنامه درسی اجراشده دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر رویکرد یادگیری مادامالعمر بود که به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش اساتید گروه علوم تربیتی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به تعداد 242 نفر بود که با روش نمونه گیری طبقهای و متناسب با حجم طبقات و با رعایت اصل تصادفی بودن، 145 استاد به عنوان نمونه انتخاب و جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که در نهایت 103 پرسشنامه مبنای تحلیل قرار گرفت. پایایی ابزار با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 0.94 به دست آمد. روایی ابزار با نظر صاحبنظران و یافتههای تحلیل عاملی بررسی و تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت محتوا در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. از بین شاخصها، ارائه فعالیتهای یادگیری یادگیرنده محور و تأکید بر رویکردهای یادگیری عمیق (مساله محوری) نسبت به سایر شاخصها از جایگاه بهتری برخوردار بوده و در وضعیت مطلوبی دارد.
The present study aims at assessing the status quo of the content of the curriculum implemented in the BA course of primary education at Teacher Training University via the lifelong learning approach. The study employed a descriptive-survey research method. The research population consisted of all professors of the department of educational sciences, Teacher Training University University, campuses of Isfahan province including 242 individuals. Using the proportionate-to-the-size stratified sampling method and observing the principle of randomness, 145 professors were selected as participants and data were collected through a researcher-made questionnaire. Finally, 103 copies of it were returned as the basis for analysis. The reliability of the instrument was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient as 0.94. Its validity was reviewed and confirmed by the experts and findings of factor analysis. Results indicated that the status quo of content of the BA elementary education curriculum is in a relatively desirable situation. Among the indicators, presenting learner-centered learning activities and emphasizing deep learning (problem-oriented) approaches have more desirable places than other indicators.
ملخص الجهاز:
Kereluik, Mishra, Fahnoe & Terry 5.
Chu, Reynolds, Tavares, Notari & Lee 9.
1. Christensen & Eyring 14 با اين حال گرچه در برنامه هاي دانشگاه فرهنگيان رويکردهاي مختلفي بـه وجـود آمـده کـه هدف آن ها پرورش معلمان شايسته اي بوده کـه تمايـل داشـته باشـند در مـورد آنچـه تـدريس ميکنند، تصميمات هوشمندانه بگيرند؛ با اين همه ، بسته به اين که اين برنامه ها چه هدفي بـراي تربيت معلم در نظر گرفته اند، چه نقش و مسئوليتي براي معلم قائل شده باشـند، و بـه عبـارتي ديگر چه ايدئولوژي بر برنامه درسي حاکم باشد، رويکردهاي متفاوت ، دلالت هاي گوناگوني را براي ساماندهي و طراحي دوره هـا و برنامـه هـاي درسـي دانشـگاه فرهنگيـان ارائـه نمـوده انـد (خروشي، ميرشاه جعفري، نصر ، ١٣٩٧).
Tondeur, Van Braak, Ertmer & Ottenbreit-Leftwich 2.
اين پژوهش ها گرچه به شکل هاي مختلف به بررسي وضعيت محتواي برنامه هـاي درسـي و آموزش مادام العمر پرداخته اند اما تا کنون پژوهشي در زمينه ي توجه به يادگيري مـادام العمر در برنامه درسي دانشگاه فرهنگيان صورت نگرفته است ؛ لذا در اين پژوهش ، پژوهشگر به ارزيابي وضعيت موجود محتواي برنامه درسي اجرا شـده رشـته کارشناسـي آمـوزش ابتـدايي از منظـر رويکرد يادگيري مادام العمر از ديدگاه اساتيد پرداخته و به دنبال پاسـخگويي بـه سـوالات زيـر است : ١- از ديدگاه اساتيد، وضعيت موجود محتوا در برنامه درسي اجرا شده دوره کارشناسـي رشـته آموزش ابتدايي به لحاظ پرورش يادگيرنده مادام العمر چگونه است ؟ ٢- آيا بين ديدگاه اساتيد با رشته هاي تحصيلي مختلف ، در مـورد وضـعيت موجـود محتـوا در برنامه درسي اجرا شده رشته آموزش ابتدايي به لحـاظ پـرورش يادگيرنـده مـادام العمر تفـاوت وجود دارد؟ روش شناسي تحقيق حاضر از نظر هدف کاربردي و از نظر روش جمع آوري اطلاعـات از نـوع توصـيفي – پيمايشي ميباشد.