خلاصة:
زمینه و هدف: غفلت از کودکان یکی از عوامل خطر برای تحولیافتگی مناسب هیجانی و اجتماعی است که تأثیر بلند مدت در تمام ابعاد تحولی در گستره عمر دارد. یکی از مداخلههای تأثیرگذار برای کاهش پیامدهای غفلت، میتواند آموزش تنظیم هیجان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان بر سازشیافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کار پسر و دختر تحت نظارت اداره بهزیستی شهرکاشان در سال 1397 بودند که از بین آنها نمونهای شامل20 نفر در دامنه سنی 12 تا 14 سال به شیوه در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، پروتکل آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و افراد گروه گواه هیچ نوع مداخلهای را دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه توانایی و مشکلات گودمن (1997)، و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نظمجویی هیجان، تأثیر معناداری بر سازشیافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست داشت ( , F= 167/405/0P> ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش نظمجویی هیجان بر افزایش سازشیافتگی اجتماعی میتوان نتیجهگیری کرد که تنظیم هیجان مطلوب با تعدیل ارزشیابیها و واکنشهای ذهنی فرد، به بروز واکنشهای مناسب در ابعاد شناختی، انگیزشی، و رفتاری منجر میشود.
Background and Purpose: Neglecting the children is a risk factor for their emotional and social development that has a long-term effect on all dimensions of their lifespan development. Emotion regulation training can be one of the effective interventions to reduce the consequences of neglect. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training on social adjustment of neglected children.
Method: This research was an experimental study with pretest-posttest control group design. The study population included all male and female working children covered by Welfare Department of Kashan city in 2018. A sample of 20 children aged 12 to 14 were selected by convenience sampling and then randomly assigned to either the experimental or control group. The experimental group received eight 90-min sessions of emotion regulation training, while the control group underwent no intervention. Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997) was used to gather the data. Data were analyzed by univariate analysis of covariance (ANCOVA).
Results: The results of ANCOVA showed that emotion regulation training had a significant effect on social adjustment of neglected children (P>0.05, F=167.4)
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that emotion regulation training moderates the mental evaluations and reactions of the individual and thus it results in appropriate cognitive, motivational, and behavioral reactions.