خلاصة:
امروزه شرکتهایی با عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها میباشند، زیرا اغلب بازارها در مرحله بلوغ خود قرار دارند، رقابت در حال افزایش و هزینههای جذب مشتریان جدید نیز به شدت افزایش یافته است. حتی با وجود اینکه شواهد بسیاری نشان میدهد که حفظ مشتری تاثیری عمده بر ارزش چرخه عمر مشتری، سودآوری و عملکرد شرکتی کلی میگذارد، حفظ مشتری اغلب توجه اندکی را در میان محققان و متخصصان نسبت به جذب مشتری دریافت کرده است. حفظ مشتری و جلب وفاداری آن، برای ادامه کسب و کار، امری حیاتی تلقی میشود و نقشی مرکزی در توسعه روابط کسب و کار ایفا مینماید. هرچند، حفظ مشتری مختص زمینه کاری هر شرکتی است و این موضوع به ندرت در مدلهای موجود برای حفظ مشتری به رسمیت شناخته شده است. از آنجا که شرکتهای ارائه دهنده خدمات مدیریت منابع انسانی بهعنوان یک توانمندساز در بازار کار عمل کرده و بر جذب، حفظ و ارتقاء ارزشمندترین دارایی هر سازمان یعنی- نیروی انسانی- نظارت داشته و مشتریانی از هر دو سوی طیف بازار کار (کارفرمایان و کارجویان) دارند و از این رو نیازمند به کارگیری استراتژیهای اثبات شده حفظ مشتری در هر دو بافت خدمات بنگاه-با-بنگاه (B2B) و بنگاه-با-مشتری (B2C) میباشد، لذا این مقاله به صورت مروری تحلیلی ضمن معرفی و تشریح اصول حفظ مشتری و استراتژیهای مورد استفاده کسب و کارهای بین الملل، به طور خاص به استراتژیهای حفظ مشتری در حوزه خدمات و به ویژه منابع انسانی و استخدام پرداخته و در نهایت، راهکارهایی برای طراحی طرح حفظ مشتری در یک شرکت مشاوره شغلی و کاریابی پیشنهاد شده است
Today, companies with superior performance in various industries are moving towards retaining customers and gaining their loyalty, because most markets are in their maturity stage, competition is increasing and the costs of attracting new customers have increased sharply. Even though there is ample evidence that customer retention has a major impact on customer life cycle value, profitability, and overall corporate performance, customer retention has often received little attention among researchers and professionals in attracting customers. Retaining customers and gaining their loyalty is considered vital to the continuation of the business and plays a central role in the development of business relationships. However, customer retention is specific to each company and is rarely recognized in existing customer retention models. Because companies providing human resource management services act as an enabler in the labor market and oversee the recruitment, retention and promotion of the most valuable asset of any organization, namely - manpower - and customers from both sides of the labor market (employers and job seekers) And therefore need to use proven customer retention strategies in both business-to-business (B2B) and business-to-customer (B2C) service contexts, so this article is an analytical review, introducing and explaining principles of customer retention and strategies used by international businesses, specifically dealing with customer retention strategies in the field of services, especially human resources and employment, and finally, solutions have been suggested for designing a customer retention plan in a recruitment agency.
ملخص الجهاز:
طرح حفظ مشتري (مطالعه موردي براي يک شرکت مشاوره شغلي و کاريابي در دو بافت خدمات BC٢ و BB٢) 1 سيده سمانه سيدي 2 ابوالفضل درودي تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٠/٠١ تاريخ چاپ : ١٣٩٩/١٠/٠٦ چکيده امروزه شرکت هايي با عملکرد برتر در صنايع مختلف ، در حال حرکت به سمت حفظ مشتريان و جلب وفاداري آن ها مي باشند، زيرا اغلب بازارها در مرحله بلوغ خود قرار دارند، رقابت در حال افزايش و هزينه هاي جذب مشتريان جديد نيز به شدت افزايش يافته است .
از آنجا که شرکتهاي ارائه دهنده خدمات مديريت منابع انساني به عنوان يک توانمندساز در بازار کار عمل کرده و بر جذب ، حفظ و ارتقاء ارزشمندترين دارايي هر سازمان يعني- نيروي انساني- نظارت داشته و مشترياني از هر دو سوي طيف بازار کار (کارفرمايان و کارجويان ) دارند و از اين رو نيازمند به کارگيري استراتژي هاي اثبات شده حفظ مشتري در هر دو بافت خدمات بنگاه -با-بنگاه ١ (BB٢) و بنگاه -با-مشتري ٢ (BC٢) مي باشد، لذا اين مقاله به صورت مروري تحليلي ضمن معرفي و تشريح اصول حفظ مشتري و استراتژي هاي مورد استفاده کسب و کارهاي بين الملل ، به طور خاص به استراتژي هاي حفظ مشتري در حوزه خدمات و به ويژه منابع انساني و استخدام پرداخته و در نهايت ، راهکارهايي براي طراحي طرح حفظ مشتري در يک شرکت مشاوره شغلي و کاريابي پيشنهاد شده است .