خلاصة:
در همه فعالیت های ورزشی، توانایی هدایت چشم به مناطق مطلوب از بافت محیط، در زمان مناسب، برای رسیدن به سطح بالایی از خبرگی و عملکرد ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تغییرات ویژگی-های چشم آرام، طی اجرای یک مهارت هدفگیری پرتابی واکنش پذیر، تحت تقاضای مختلف محیطی بود که جهت شناسایی اثرات ادراکی-شناختی بر فرایندهای زیربنایی مربوط به عملکرد انجام گرفت. بدین منظور 8 ورزشکار مرد (28-22 سال) دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت ورزشی در رشته دارت؛ به صورت همتراز شده متقابل تحت چهار شرایط قید محیط به اجرای تکلیف هدفگیری پرتابی پرداختند. عوامل تقاضای محیط، شامل تعامل شرایط تنظیمی (ثابت / در حال حرکت) و تغییرپذیری بین کوششی (با / بدون تغییرپذیری)، چهار سطح مختلف محیطی را جهت ایجاد واکنش در حین اجرای مهارت هدفگیری پرتابی ایجاد نمود و ویژگی-های مربوط به رفتار خیرگی به طور مداوم در هر سناریو ثبت شد. در هر یک از قیود محیطی 10 کوشش 20 ثانیه ای گرفته شد. ویژگی های رفتار خیرگی با استفاده از دستگاه ردیابی حرکات چشم مدل Dikablis Professional Wireless ثبت و تحلیل آن با نرم افزار DLab، سیستم پردازش اطلاعات و با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد، تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات چشم آرام در قیود مختلف محیطی وجود داشت (001/0P≤ ) سریع ترین آغاز چشم آرام در بافت ثابت بدون تغییرپذیری بین کوششی مشاهده شد و بافت های در حرکت بدون تغییر پذیری بین کوششی و با تغییرپذیری بین کوششی نسبت به سایر بافت های محیطی به ترتیب از طولانی ترین طول دوره و پایان تثبیت برخوردار بودند. به طور کلی به نظر می رسد قیود محیطی می تواند اثر عمیقی بر ویژگی های چشم آرام داشته باشد که می تواند به عنوان عامل مهمی در یادگیری مهارت های حرکتی توسط مربیان درنظرگرفته شود.
The ability to direct the gaze to optimal areas in the environmental context, at the appropriate time, is central to success in all sports. The aim of this study was to changes determine the elements of QE, during the run a reactivity launcher targeting skill, under different environmental demands. That was done to identify perceptual - cognitive effects performance-based infrastructure processes. Thus, 8 Athletes (22-28 Years old) with at least 5 years’ experience in dart throwing, in a counterbalanced manner performed under four target conditions of constraints environmental. Regulatory conditions (stationary/in motion) and inter-trial variability (present/absent) created four target conditions for reaction. During the run a launcher targeting skill and was continuously recorded characteristics related to gaze behavior in each scenario. In each condition, 10 trails 20 seconds conducted. Gaze behavior using an eye-tracking device Dikablis Professional Wireless model recorded and analyzed using DLab software information processing system and variance (ANOVA) with repeated measures. Results showed that there was significant between averages QE in four different environmental contexts (P≤0.001). The fastest QE onset was observed stationary – no inter-trial variability and QE offset and QE period belonged to in motion – no inter-trial variability and in motion– inter-trial variability. In general investigating factors involved in skillful performance in different implementation conditions in response to various constraints can be facilitator and effective in identifying important factors learning motor skills.
ملخص الجهاز:
هدف از انجام اين پژوهش ، تعيين تغييرات ويژگي-هاي چشم آرام ، طي اجراي يک مهارت هدف گيري پرتابي واکنش پذير، تحت تقاضاي مختلف محيطي بود که جهت شناسايي اثرات ادراکي-شناختي بر فرايندهاي زيربنايي مربوط به عملکرد انجام گرفت .
عوامل تقاضاي محيط ، شامل تعامل شرايط تنظيمي (ثابت / در حال حرکت ) و تغييرپذيري بين کوششي (با / بدون تغييرپذيري)، چهار سطح مختلف محيطي را جهت ايجاد واکنش در حين اجراي مهارت هدف گيري پرتابي ايجاد نمود و ويژگي-هاي مربوط به رفتار خيرگي به طور مداوم در هر سناريو ثبت شد.
با اين وجود مطالعات انجام شده تاکنون بيشتر تأثيرگذاري تمرينات مختلف را بر عملکرد چشم آرام بررسي نموده اند، و تاکنون قيود محيط برگرفته از يافته هاي جنتايل (١٩٧٢) و ايجاد شـــرايط تغييرپذيري بافت محيطي و بين کوشــشــي مورد توجه و مطالعه قرار نگرفته اســت .
روش شناسي پژوهش اين پژوهش از نوع نيمه تجربي و داراي طرح درون گروهي جهت برر سي اثرات قيود محيط بود که در آن اثر تعامل الگوهاي شرايط تنظيمي (ثابت / در حال حرکت ) و تغييرپذيري بين کوششي (با / بدون تغييرپذيري) بر ويژگيهاي چشــم آرام در حين اجراي مهارت پرتاب دارت در پرتاب کنندگان ماهر مورد بررســي قرار گرفته است .
نتايج و يافته هاي پژوهش اطلاعات توصــيفي ويژگيهاي چشــم آرام آزمودنيها تحت چهار الگوي بافت محيطي (شــرايط تنظيم کننده (ثابت / در حال حرکت ) و تغييرپذيري بين کوششي (با / بدون تغييرپذيري) در جدول ١ ارائه شده است .