خلاصة:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺘﺎن اردﺑﯿﻞ ﺑﻮد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ را ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺘﺎن اردﺑﯿﻞ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 304 ﻧﻔﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دادﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮﺷﻪ ای و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 170 ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ 136 ﻧﻔﺮ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﺎﺳﺐ و درﺳﺖ دادﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ 136 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺷﺎﻣﻞ 1. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ )ﺳﯿﺪ ﺗﻘﻮی، 1386( و 2- ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ )ﺳﺮﻣﺪ و ﻫﻤﮑﺎران، 1390( ﺑﻮدﻧﺪ. رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﺻﻮری ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺎﺋﯿﺪ و ﺳﭙﺲ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ 0/85 و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 0/85 ﮔﺰارش ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎی آﻣﺎری از روش ﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭼﻮن ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر و در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از آزﻣﻮن ﮐﻠﻤﻮﮔﺮاف اﺳﻤﯿﺮﻧﻒ ﺑﺮای ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن ﺗﻮزﯾﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری و از آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺘﺎن اردﺑﯿﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﯾﮑﯽ از روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ در اﻣﺮ آﻣﻮزش و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
یافته های تحقیق نشان داد که استراتژی یادگیری الکترونیک و مولفه های آن بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد.
بنابراین با توجه به گفته های پیشین محقق به دنبال این سوال است که آیا استراتژی یادگیری الکترونیک بر توانمندسازی و بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد؟ يادگيري الكترونيكي 1 يكي از روشهاي جديد آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه با محور قرار دادن انسان به عنوان يادگيرنده فعال، مي تواند تمامي اشكال آموزش و پرورش و يادگيري را در قرن بيست و يكم متحول سازد و به چالش حاصل از ميزان تقاضاي اجتماعي براي آموزش و فقدان منابع آموزشي كافي پايان دهد (میلش 2 ، 2009).
لذا محقق در این تحقیق به دنبال تاثیر استراتژی یادگیری الکترونیک بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل می باشد تا با ارائه E-learning MillSh Triantafillou پیشنهادات کمکی برای اتخاذ استراتژی بهتر مسئولان برای یادگیری الکترونیک در جهت افزایش بهبود عملکرد سازمانی کارکنان قدم بردارند.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استراتژی یادگیری الکترونیک بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل بود.
نتیجه فرضیه 1 نشان داد که استراتژی یادگیری الکترونیک بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد.
نتیجه فرضیه 2 نشان داد که ویژگی های فردی بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد.
نتیجه فرضیه 3 نشان داد که عوامل محیطی و زیرساخت ها بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد.
نتیجه فرضیه 4 نشان داد که محتوای آموزشی بر بهبود عملکرد سازمانی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل تاثیر دارد.