خلاصة:
زمینه: ناتواناییهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ازجمله اﺧﺘﻼﻻت ﺷایع و ﺷﺎﻳﺪ ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰﺗﺮﻳﻦ حیطههای آموزش وپرورش هر کشوری است هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری،کودکان 7 تا 9 سالۀ مبتلا به نارساخوانی شهر مشهد بودند که با استفاده از ابزارهای تشخیصی (ملاکهای DSM-V و آزمون خواندن) انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تکالیف شناختی رایانه یار قرار گرفتند؛ در حالی که گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. همه آزمودنیها قبل و پس از آموزش به وسیله آزمون خواندن، برج هانوی، برو / نرو، تشابهات و فراخنای ارقام مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش (10n=) در مقایسه با گروه گواه (10n=) در مرحله پس آزمون نمرات بالاتری در خواندن (001/ 0p)؛ فراخنای ارقام مستقیم (01/ 0P=)، فراخنای ارقام معکوس (03/ 0P=)، تشابهات (01/ 0p) و نمرات پایین تری در حرکت (01/ 0P=)، زمان (001/ 0P=)، خطای ارائه (001/ 0P=)، خطای حذف (001/ 0P=) و زمان واکنش (001/ 0P=) داشتند. نتیجه گیری: تکالیف شناختی رایانه یار تاثیر مثبتی بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال خواندن دارند.
Background: Learning disabilities are one of the most common areas in any countrychr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))s education system. Aims: The aim of this study was to investigating the Effectiveness of Computer-assisted Cognitive Homework on Improving Executive Functions and Reading Performance of Children with Dyslexia. Method: This research was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population were 8 to 11 years old children with dyslexia in Mashhad who were diagnosed using DSM-5 and reading test. The experimental group received computer-assisted cognitive Homework training while the control group has no intervention. All participants were assessed by reading test, Hanoi Tower, Go / No Go and similarity test before and after training. Results: data analysis showed that the participants in the experimental group had significantly higher scores compared to the control group in the post-test phase on reading (P Conclusions: it seems that computer-aided cognitive assignments have a positive effect on improving the executive functioning and reading performance of children with reading disorder.