خلاصة:
هدف:. هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوینمتون خواندن کاربردی برای دانشآموزان آهسته گام در دورهی ابتدایی میباشد.
روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت.جامعه آماری تمام والدین ومعلمان دانشآموزان دبستانی آهستهگام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان در سالتحصیلی 96-1395 بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانشآموزان آهستهگام که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیاز سنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از آمار توصیفی( میانگین و درصد) برای پردازش اطلاعات استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که متون خواندن کاربردی موردنیاز برای دانشآموزان آهستهگام شامل شش مؤلفهی مهارتهای اجتماعی، مهارتهای مراقبت از خود، مهارتهای بهداشت شخصی، مهارتهای غذا خوردن، مهارتهای لباس پوشیدن و مهارتهای زندگی مستقل است. مهارتهای شناساییشده به ترتیب اهمیت قرار گرفتنشان در متون خواندن کاربردیبه سه دسته مهارتهای الزامی، مهارتهای انتخابی و مهارتهای اختیاری تقسیم شدند.
نتیجهگیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط میشود هرچه متون خواندنی که به دانشآموزان آهستهگام آموزش داده میشود کاربردیتر باشد، یعنی دانشآموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیتهای اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود مییابد.
Abstract:
Objective: The purpose of this study was Designing guideline of developing functional reading texts for mentally retarded students in primary school. Method: This study is exploratory in both documentary and field took place. 100 parents and 100 teachers of students with intellectual disability and 20 Professionals Exceptional Children were recruited using multiple cluster sampling and convenience sampling method, respectively. Findings: The results of this study showed that functional reading texts requirements for mentally retarded students includes six components of social skills, self care skills, personal hygiene skills, eating skills, dressed skills and independent life skills. Skills identified in order of importance are placed within the functional reading texts divided to required skills, selective skills and optional skills. Conclusion: Considering the results pertinent recommendations have been provided at the end.