خلاصة:
موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید درگرو جهتگیری مناسب در بازار، محور بودن محصول و مشتری، تمرکز بر ارائه یک محصول جهان تراز، در اختیار داشتن یک جهتگیری بینالمللی در فرآیندهای طراحی، توسعه و بازاریابی است. امروزه یکی از چالشهای اصلی شرکتها در عرصه رقابت، کارایی و اثربخشی و کنترل کانالهای بازاریابی رقابتی بهمنظور اطمینان از توزیع و توسعه مناسب محصولاتشان میباشد. تولید و توسعه محصولات متنوع و رقبای فراوان نیز به پیچیدگی این امر میافزاید بنابراین جهتگیری استراتژیک شرکت میتواند بر عملکرد آن و توسعه بازار محصولات جدید کمک شایانی نماید. این مطالعه یک مطالعه مروری است ابتدا با استفاده از کلیدواژههای اختصاصی در موتورهای جستجوی ISI، Google Scholar، پرتال جامع علوم انسانی و مگ ایران مقالات مرتبط به موضوع پژوهش در ایران و جهان به دو زبان انگلیسی و فارسی استخراج گردید. مرور پژوهشهای انجام شده نشان داد که توسعه بازار در ارتباط مستقیم با توسعه محصولات جدید و نوآورانه بوده و میتواند موجب افزایش بازار محصولات فناورانه گردد. در این میان اتخاذ استراتژیهای رقابتی نیز بر رابطه میان توسعه بازار و توسعه محصول جدید تاثیر مستقیم و مثبتی دارد.
ملخص الجهاز:
تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رابطه میان توسعه بازار و توسعه محصول جدید ابوالفضل ذوالقدر کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز چکیده موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید درگرو جهتگیری مناسب در بازار، محور بودن محصول و مشتری، تمرکز بر ارائه یک محصول جهان تراز، در اختیار داشتن یک جهتگیری بینالمللی در فرآیندهای طراحی، توسعه و بازاریابی است.
نوآوری و توسعه محصول جدید، یک چارچوب مدیریت جامع برای ایجاد بهبود در محصولات، خدمات و فرآیندها شامل مفهوم سازی، طراحی، ساخت، اعتبار سنجی و تجاری سازی محصولات جدید برای مشتریان و بازارها جهت فائق آمدن بر شرایط و چالشهای محیطی است.
موفقیت توسعه محصول جدید سیب کسب مزیت رقابتی و افزایش سهم بازار برای شرکتهای مختلف خواهد شد اما دستیابی به آن بستگی به بازاریابی قدرتمند، مؤلفههای فرهنگی نوآور سازمانی، تغییر در زیست بوم فناوری و اقتصادی بازار و ارتقای ارزش اجتماعی شرکت از طریق کسب رضایت برای مشتریان و سهامداران دارد (حسنی پارسا و همکاران، ۱۳۹۷).
جعفری خانشیر و همکاران (۱۳۹۱) با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت توسعه محصولات جدید برای صنایع دانش بنیان تولید کننده محصولات سامانهای و پیچیده، سه گروه عوامل کلیدی شامل توانمندیهای گروه توسعه، منابع سازمانی و نظامها و فرایندهای سازمانی را شناسایی نمودند.
در این تحقیق از فرآیند توسعه محصول جدید استاندارد که توسط باورز و خوراکیان (۲۰۱۴) ارائه شده است استفاده میشود.
Delays in new product introduction: Experiences of a food processing company in a developing economy, Journal of Manufacturing Technology Management, 29 (5):811-828 12.
influence new product success", Management Decision, https://doi.