خلاصة:
امروزه، دنیای تجارت بهطور مداوم در حال تغییر است و هرروز فناوری اطلاعاتی نوآورانه افزایش مییابد که میتواند تواناییهای هر شرکت را افزایش دهد. این توسعه سریع فناوری، سازمانها را مجبور و قادر به ابداع مجدد خود و ایجاد مزایای استراتژیک جدید کرده است. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر نقش حمایت مدیریت ارشد و تواناییهای سازمانی در دستیابی به تجارت الکترونیکی کارآفرینانه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. این پژوهش در شرکتهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری تهران که تعداد اعضای جامعه آماری آن 120 نفر بوده است، صورت گرفت. نمونه تحقیق 92 نفر از این افراد تعیین شد که با روش نمونهگیری تصادفیساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامههای استاندارد میباشد. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس استفاده شد. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، نشان داده شد که حمایت مدیریت ارشد بر تواناییهای سازمان و تجارت الکترونیکی کارآفرینانه تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنیدار تواناییهای سازمان بر تجارت الکترونیکی کارآفرینانه مورد تائید قرار گرفته و مدل، برازندگی قابل قبولی دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی تأثیر نقش حمایت مدیریت ارشد و تواناییهای سازمانی در دستیابی به تجارت الکترونیکی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری تهران) هدیه بزرگپور مطلق فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید، دانشگاه علوم تحقیقات تهران (البرز)، کرج، ایران.
لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر نقش حمایت مدیریت ارشد و تواناییهای سازمانی در دستیابی به تجارت الکترونیکی کارآفرینانه است.
بررسی ادبیات تحقیق نشان می دهد در کمتر مطالعه ای به بررسی تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم حمایت مدیریت ارشد بر تجارت الکترونیکی کارآفرینانه پرداخته شده است.
تواناییهای سازمانی بهطور گسترده در زمینه نوآوری در تجارت الکترونیکی و کارآفرینی فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است (نگوین و همکاران، 2016).
نتایج تحلیل عاملی تأییدی (CFA) برای گویههای پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 4- یافته های پژوهی 4-1- یافته های توصیفی مشخصات پاسخدهندگان در این مطالعه با استفاده از 3 متغیر جمعیتشناختی جنسیت، سن و میزان تحصیلات و صرفاً جهت گزارش سیمای آزمودنیها، مورد بررسی قرار گرفت.
خلاصهی نتایج آزمون فرضیههای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری در این مطالعه، روابط علی بین حمایت مدیریت ارشد، یادگیری سازمانی، چابکی سازمانی و تجارت الکترونیکی کارآفرینانه را بررسی گردید.
نتایج این مطالعه تائید می کند که حمایت از مدیریت ارشد برای ایجاد کارآفرینی در تجارت الکترونیکی یک ضرورت است.
در فرضیه شماره 2 و 3 نشان داده شد که حمایت مدیریت ارشد بر تجارت الکترونیکی کارآفرینانه و توانایی سازمان تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
Information Systems and e-Business Management, 16(1), 29-56.
The role of top management support and organizational capabilities in achieving e-business entrepreneurship.